Nuoren ahdistuksen itsehoito : opaslehtinen nuorelle
Kuparinen, Maria; Klasila, Satu; Järvinen, Riia (2024)
Kuparinen, Maria
Klasila, Satu
Järvinen, Riia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102726870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102726870
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 12–16-vuotiaille nuorille suunnattu käytännönläheinen opaslehtinen ahdistuksen itsehoidosta. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää miten nuori voi itse hoitaa ahdistustaan. Työn tavoitteena oli lisätä tietoa nuorten ahdistuksesta ja sen hallintaan soveltuvista itsehoitomenetelmistä ja tällä tavoin osaltaan edistää nuorten ahdistuksen itsehoitovalmiuksia. Tavoitteena oli, että tuotoksena syntynyt opaslehtinen on hyödynnettävissä ilmaiseksi tulostettavana materiaalina kouluissa jaettavaksi. Opinnäytetyön raportti ja tuotos syntyivät kirjallisuuden sekä tutkitun tiedon pohjalta.
Ahdistus on nykypäivänä lisääntynyt nuoremmilla ihmisillä, ja nuoruudessa on monia tekijöitä, jotka altistavat ahdistuneisuudelle. Ahdistus tunteena on normaali aivojen reaktio, joka varoittaa vaarasta, mutta joka voi pitkittyessään rajoittaa nuoren toimintakykyä. Ahdistus voi aiheuttaa monia voimakkuudeltaan vaihtelevia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Nuorten tietoisuutta ahdistuksen ymmärtämisestä ja sen itsehoidosta on tärkeää lisätä. Myös normaalin ahdistuksen erottaminen haitallisesta ahdistuksesta on tärkeää.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin normaalin ahdistuksen määritelmää sekä siihen liittyvää oireilua ja taustatekijöitä. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia keinoja ahdistuksen hallintaan itsehoidon menetelmin. Tiedonhaussa ja soveltuvuudessa huomioitiin opinnäytetyöhön valittu ikärajaus.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena tehtiin nuorille suunnattu opaslehtinen, joka sisältää tietoa ahdistuksesta, sen oireista ja itsehoidon menetelmistä. Oppaan loppuun tiivistettiin tietopaketti hyödyllisistä verkkosivuista ja yhteystiedoista nuorten tueksi.
Ahdistus on nykypäivänä lisääntynyt nuoremmilla ihmisillä, ja nuoruudessa on monia tekijöitä, jotka altistavat ahdistuneisuudelle. Ahdistus tunteena on normaali aivojen reaktio, joka varoittaa vaarasta, mutta joka voi pitkittyessään rajoittaa nuoren toimintakykyä. Ahdistus voi aiheuttaa monia voimakkuudeltaan vaihtelevia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Nuorten tietoisuutta ahdistuksen ymmärtämisestä ja sen itsehoidosta on tärkeää lisätä. Myös normaalin ahdistuksen erottaminen haitallisesta ahdistuksesta on tärkeää.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin normaalin ahdistuksen määritelmää sekä siihen liittyvää oireilua ja taustatekijöitä. Opinnäytetyössä esitellään erilaisia keinoja ahdistuksen hallintaan itsehoidon menetelmin. Tiedonhaussa ja soveltuvuudessa huomioitiin opinnäytetyöhön valittu ikärajaus.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena tehtiin nuorille suunnattu opaslehtinen, joka sisältää tietoa ahdistuksesta, sen oireista ja itsehoidon menetelmistä. Oppaan loppuun tiivistettiin tietopaketti hyödyllisistä verkkosivuista ja yhteystiedoista nuorten tueksi.