Enhancing conference experiences using mixed reality implementations
Helppikangas, Heikki-Tapio (2024)
Helppikangas, Heikki-Tapio
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626840
Tiivistelmä
This thesis was made to prepare managers and designers for the future of experiences that may be changed by the innovative opportunities brought in with the development of mixed reality technologies. Author approached this topic through the perspective of conference event management and how mixed reality technologies could be implemented to enhance the attendee experience and felt customer value.
Author has defined mixed reality using the xReality framework, that defines mixed reality as a defining quality of an augmented technology solution that has a local presence for the viewer. Customer value was approached from the perspective of Sheth and Uslay’s ten processes to create value for customers. In their research customer value is considered through the three categories of service, performance and affordability value and the ten processes that contribute to creating value for the product. In addition, Pine and Gilmore’s theory of Experience Economy’s customer journey was used to evaluate the ways customer value is created throughout the customer experience of the event.
Author conducted interviews to a set of specialists in the fields of xReality technology development, event management and experience design. These interviews were analyzed using thematic analysis and the results were further elaborated using a future scenario to illustrate the future potential of mixed reality technology implementations throughout the improved conference event customer journey.
Author was successful in their research objective and has defined potential customer value of implementing mixed reality into the conference event design and has created tools to improve future conference event customer journey. The author presents the new design practices for cohesive mixed reality event experience management and the improved conference customer journey which describes the potential ways to develop the experience using mixed reality implementations. Tämän opinnäyteyön tavoitteena oli luoda työkaluja, joiden avulla suunnittelijat ja esimiehet ovat valmiita tulevaisuuden elämyksiä varten, jotka tulevat muuttumaan yhdistetyn todellisuuden teknologioiden kehittyessä ja muodostuessa osaksi jokapäiväistä elämää. Tekijä lähestyi tätä aihetta konferenssitapahtumien näkökulmasta ja arvioi kuinka yhdistettyä todellisuutta olisi mahdollista hyödyntää konferenssivieraan elämyksen ja koetun asiakasarvon kehittämistä varten tulevaisuudessa.
Tekijä lähestyi yhdistetyn todellisuuden määrittelyä xReality viitekehyksen kautta. xReality viitekehys kuvaa yhdistettyä todellisuutta lisätyn todellisuuden alamuotona, jossa lisätty virtuaalinen elementti tuntuu olevan paikallisesti kokijan fyysisessä tilassa läsnä. Asiakasarvoa lähestyttiin hyödyntäen Sheth ja Uslayn palvelun, suorituksen, kohtuuhintaisuuden arvokategorioita ja niihin vaikuttavan kymmenen asiakasarvoa luovan prosessin kautta. Elämyksiä lähestyttiin Pine a Gilmoren Elämystalouden asiakaspolkua hyödyntäen, joka mahdollisti asiakasarvon muodostumista asiakkaan koko tapahtumaelämyksen aikana.
Tekijä suoritti asiantuntijahaastatteluita valitulla asiantuntijakokoelmalle, jotka kaikki olivat ansioituneita xReality teknologioiden, tapahtumahallinnan ja elämyshallinnan parissa. Haastattelut analysoitiin hyödyntäen temaattista analyysiä. Työn tuloksia kuvattiin laajemmin hyödyntäen tulevaisuuden skenaariota, joka kuvasi esimerkkejä käyttäen, kuinka koko asiakaspolkua olisi mahdollista kehittää käyttäen yhdistetyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia.
Tekijä onnistui tavoitteessaan ja on arvioinut ja kuvannut yhdistetyn todellisuuden tuomaa potentiaalista arvoa osana konferenssiasiakkaan elämystä ja on luonut työkaluja tulevaisuuden suunnittelijoilla ja esimiehille, että he voivat olla valmiimpia yhdistetyn todellisuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Tekijä esittelee osana työtä uudet suunnittelukäytännöt, jotka ovat todennäköisiä mahdollistamaan yhtenäisen elämyksen hallinnan ja kehitetyn konferenssiasiakaspolun, joka sisältää kuvaukset mahdollisista yhdistetyn todellisuuden kehityskohteista osana lukijan kehitystyötä.
Author has defined mixed reality using the xReality framework, that defines mixed reality as a defining quality of an augmented technology solution that has a local presence for the viewer. Customer value was approached from the perspective of Sheth and Uslay’s ten processes to create value for customers. In their research customer value is considered through the three categories of service, performance and affordability value and the ten processes that contribute to creating value for the product. In addition, Pine and Gilmore’s theory of Experience Economy’s customer journey was used to evaluate the ways customer value is created throughout the customer experience of the event.
Author conducted interviews to a set of specialists in the fields of xReality technology development, event management and experience design. These interviews were analyzed using thematic analysis and the results were further elaborated using a future scenario to illustrate the future potential of mixed reality technology implementations throughout the improved conference event customer journey.
Author was successful in their research objective and has defined potential customer value of implementing mixed reality into the conference event design and has created tools to improve future conference event customer journey. The author presents the new design practices for cohesive mixed reality event experience management and the improved conference customer journey which describes the potential ways to develop the experience using mixed reality implementations.
Tekijä lähestyi yhdistetyn todellisuuden määrittelyä xReality viitekehyksen kautta. xReality viitekehys kuvaa yhdistettyä todellisuutta lisätyn todellisuuden alamuotona, jossa lisätty virtuaalinen elementti tuntuu olevan paikallisesti kokijan fyysisessä tilassa läsnä. Asiakasarvoa lähestyttiin hyödyntäen Sheth ja Uslayn palvelun, suorituksen, kohtuuhintaisuuden arvokategorioita ja niihin vaikuttavan kymmenen asiakasarvoa luovan prosessin kautta. Elämyksiä lähestyttiin Pine a Gilmoren Elämystalouden asiakaspolkua hyödyntäen, joka mahdollisti asiakasarvon muodostumista asiakkaan koko tapahtumaelämyksen aikana.
Tekijä suoritti asiantuntijahaastatteluita valitulla asiantuntijakokoelmalle, jotka kaikki olivat ansioituneita xReality teknologioiden, tapahtumahallinnan ja elämyshallinnan parissa. Haastattelut analysoitiin hyödyntäen temaattista analyysiä. Työn tuloksia kuvattiin laajemmin hyödyntäen tulevaisuuden skenaariota, joka kuvasi esimerkkejä käyttäen, kuinka koko asiakaspolkua olisi mahdollista kehittää käyttäen yhdistetyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia.
Tekijä onnistui tavoitteessaan ja on arvioinut ja kuvannut yhdistetyn todellisuuden tuomaa potentiaalista arvoa osana konferenssiasiakkaan elämystä ja on luonut työkaluja tulevaisuuden suunnittelijoilla ja esimiehille, että he voivat olla valmiimpia yhdistetyn todellisuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Tekijä esittelee osana työtä uudet suunnittelukäytännöt, jotka ovat todennäköisiä mahdollistamaan yhtenäisen elämyksen hallinnan ja kehitetyn konferenssiasiakaspolun, joka sisältää kuvaukset mahdollisista yhdistetyn todellisuuden kehityskohteista osana lukijan kehitystyötä.