Analysis on second-hand markets in Athens, Greece : market niche research for a new second-hand shop
Torm, Kerttu (2024)
Torm, Kerttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426776
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan second-hand-markkinatilannetta Ateenassa, Kreikassa, keskittyen uuden second hand-yrityksen perustamisen edellytyksiin. Tutkimuksen tavoitteena on arvioida second hand-markkinoiden tilannetta sekä kuluttajien käyttäytymistä liittyen käytettyjen vaatteiden käyttämiseen. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää uudenlaisen palvelun tarve vierailla markkinalla.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavat valittiin heidän omistamiensa yritysten perusteella, heidän taustansa oli etukäteen tutkittu ja heihin otettiin yhteyttä etukäteen Suomesta. Haastattelut suoritettiin Ateenassa, joista kaksi toteutettiin kasvotusten ja kolmas etäyhteydellä Teamsin välityksellä. Haastatteluja oli yhteensä kolme. Aineiston analyysi perustui kysymysten ja vastausten ryhmittelyyn sekä värikoodaukseen.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että second hand-yritykselle, jossa asiakkaat voivat myydä tarpeettomaksi jääneitä vaatteitaan olisi kysyntää Ateenan markkinoilla. Yleinen negatiivinen ennakkoluulo käytettyjä vaatteita kohtaan saattaa kuitenkin vaikuttaa asiakkaiden asenteisiin ja sitä kautta yrityksen alkuvaiheen kannattavuuteen. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja liiketoimintamahdollisuuksien arvioimiseen sekä antaa työkaluja toiminnan rakentamiseen sekä kehittämiseen.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavat valittiin heidän omistamiensa yritysten perusteella, heidän taustansa oli etukäteen tutkittu ja heihin otettiin yhteyttä etukäteen Suomesta. Haastattelut suoritettiin Ateenassa, joista kaksi toteutettiin kasvotusten ja kolmas etäyhteydellä Teamsin välityksellä. Haastatteluja oli yhteensä kolme. Aineiston analyysi perustui kysymysten ja vastausten ryhmittelyyn sekä värikoodaukseen.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että second hand-yritykselle, jossa asiakkaat voivat myydä tarpeettomaksi jääneitä vaatteitaan olisi kysyntää Ateenan markkinoilla. Yleinen negatiivinen ennakkoluulo käytettyjä vaatteita kohtaan saattaa kuitenkin vaikuttaa asiakkaiden asenteisiin ja sitä kautta yrityksen alkuvaiheen kannattavuuteen. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja liiketoimintamahdollisuuksien arvioimiseen sekä antaa työkaluja toiminnan rakentamiseen sekä kehittämiseen.