PK-yritysten yritysilme- ja brändäystyö käytännössä
Tikkanen, Juhana (2024)
Tikkanen, Juhana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826899
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti yritysilme- ja brändinrakennustyön perusperiaatteita ja elementtejä tietoperustan avulla. Se perustuu vuosikymmenien aikana uudistettuihin teoksiin alan merkittäviltä tutkijoilta ja kirjailijoilta, kuten Aaker ja Keller. Lisäksi siteerataan myös tunnettujen alan yritysten julkaisemia blogeja, tutkimusartikkeleita ja tilastoja.
Tietopohjassa analysoidaan värien, typografian ja muotokielen merkitystä logo- ja yritysilmesuunnittelussa, sekä kuvataan myös yleistä brändimielikuvan syntyä ja sen merkitystä yrityksen tai tuotteen menestymiselle.
Värivalinnat yritysilmeessä tuottavat nopeimman tunnereaktion vastaanottajassa. On tärkeää, että valitut värit tukevat yrityksen toivottua brändimielikuvaa, arvoja ja ydinviestiä. Kvalitatiiviset tutkimukset osoittavat värivalintojen tuottavan merkityksiä ja mielikuvia vastaanottajalle. Typografia viestii hienovaraisemmin, mutta samoin kuin värit, sen muotokieli vahvistaa haluttua mielikuvaa organisaation kohderyhmissä. Myös muu visuaalinen muotokieli, kuten graafiset muodot ja kuvavalinnat organisaation viestinnässä vahvistavat haluttua mielikuvaa.
Portfolio-osuudessa esitellään neljän organisaation ilmeen ja identiteetin suunnitteluprosessia. Valitsin neljä yritystä sen perusteella, että ne ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta yritysilmeiden suunnitteluprosessi oli hyvin samankaltainen.
Rowe Oy tuottaa maanrakennus- ja infrapalveluita tuulivoimaloille. Tämän yritysilmeen suunnittelun avainteemat olivat voima ja jykevyys.
Renoworks Oy on remontointiyritys, joka tarvitsi yritysilmeeseensä lifestyle-aspektia sekä korkeampaa laatu- ja hintamielikuvaa.
Tom’s Green Coffee on kansainvälinen kahvi-startup, jonka identiteetin suunnitteluun haluttiin ekologisuutta, vastuullisuutta ja helpostilähestyttävyyttä.
CeelisGroup Oy yritysjohdon konsulttiyritys, jonka toiminnassa ihmisten voimavarojen ja kyvykkyyden kasvattaminen on avainasemassa. Yritysidentiteetin haluttiin viestivän asiantuntijuutta, kokemusta ja ihmiskeskeisyyttä.
Saadun asiakaspalautteen perusteella kaikki projektit onnistuivat erinomaisen hyvin. Suoritetut taustatutkimukset ennen varsinaista suunnittelua johtivat siihen, että projektit sujuivat nopeasti, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä projektin jokaisessa vaiheessa alusta loppuun.
Tietopohjassa analysoidaan värien, typografian ja muotokielen merkitystä logo- ja yritysilmesuunnittelussa, sekä kuvataan myös yleistä brändimielikuvan syntyä ja sen merkitystä yrityksen tai tuotteen menestymiselle.
Värivalinnat yritysilmeessä tuottavat nopeimman tunnereaktion vastaanottajassa. On tärkeää, että valitut värit tukevat yrityksen toivottua brändimielikuvaa, arvoja ja ydinviestiä. Kvalitatiiviset tutkimukset osoittavat värivalintojen tuottavan merkityksiä ja mielikuvia vastaanottajalle. Typografia viestii hienovaraisemmin, mutta samoin kuin värit, sen muotokieli vahvistaa haluttua mielikuvaa organisaation kohderyhmissä. Myös muu visuaalinen muotokieli, kuten graafiset muodot ja kuvavalinnat organisaation viestinnässä vahvistavat haluttua mielikuvaa.
Portfolio-osuudessa esitellään neljän organisaation ilmeen ja identiteetin suunnitteluprosessia. Valitsin neljä yritystä sen perusteella, että ne ovat keskenään hyvin erilaisia, mutta yritysilmeiden suunnitteluprosessi oli hyvin samankaltainen.
Rowe Oy tuottaa maanrakennus- ja infrapalveluita tuulivoimaloille. Tämän yritysilmeen suunnittelun avainteemat olivat voima ja jykevyys.
Renoworks Oy on remontointiyritys, joka tarvitsi yritysilmeeseensä lifestyle-aspektia sekä korkeampaa laatu- ja hintamielikuvaa.
Tom’s Green Coffee on kansainvälinen kahvi-startup, jonka identiteetin suunnitteluun haluttiin ekologisuutta, vastuullisuutta ja helpostilähestyttävyyttä.
CeelisGroup Oy yritysjohdon konsulttiyritys, jonka toiminnassa ihmisten voimavarojen ja kyvykkyyden kasvattaminen on avainasemassa. Yritysidentiteetin haluttiin viestivän asiantuntijuutta, kokemusta ja ihmiskeskeisyyttä.
Saadun asiakaspalautteen perusteella kaikki projektit onnistuivat erinomaisen hyvin. Suoritetut taustatutkimukset ennen varsinaista suunnittelua johtivat siihen, että projektit sujuivat nopeasti, ja asiakkaat olivat tyytyväisiä projektin jokaisessa vaiheessa alusta loppuun.