B2B-verkkokaupparatkaisut: markkinan kehitys Suomessa
Hölsä, Markus (2024)
Hölsä, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826914
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan verkkokaupparatkaisujen markkinaa Suomessa erityisesti B2B-sektorilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää verkkokaupparatkaisujen toimittajien kenttää, verkkokaupan tärkeimpiä käyttötarkoituksia B2B-liiketoiminnassa sekä markkinan kehittymistä seuraavan viiden vuoden aikana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin hyödyntäen puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuuskatsausta. Haastateltaviksi valittiin verkkokaupparatkaisuja tarjoavien yritysten johtohenkilöstöä.
Tulokset osoittavat, että Suomen verkkokaupparatkaisujen toimittajien kenttä on monipuolinen ja koostuu pääosin kotimaisista toimijoista. Verkkokaupan tärkeimmiksi käyttötarkoituksiksi B2B-sektorilla nousivat myynnin kasvattaminen, toiminnan tehostaminen, asiakaskokemuksen parantaminen ja digitaalinen läsnäolo. Lisäksi tuotetiedon hallinta ja jälkimarkkinointi korostuivat erityisesti B2B-kontekstissa. Eettisyys ja vastuullisuus nousivat myös esiin tärkeinä teemoina, erityisesti tuotteiden alkuperän ja verotulojen kotimaahan jäämisen näkökulmasta. Markkinan ennustetaan kasvavan voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana, erityisesti B2B-sektorilla. Keskeisiksi kehityssuunniksi tunnistettiin tekoälyn hyödyntäminen, tietoturvan merkityksen kasvu sekä asiakaskokemuksen ja personoinnin korostuminen. Mobiiliostamisen merkitys korostui myös, sillä asiakkaat odottavat voivansa tehdä ostoksia, milloin ja missä tahansa.
Tutkimus tarjoaa kattavan kuvan verkkokaupparatkaisujen markkinasta Suomessa ja sen tulevaisuudennäkymistä. Tulokset ovat hyödyllisiä verkkokauppaalalla toimiville yrityksille, alan opiskelijoille sekä aiheesta kiinnostuneille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin hyödyntäen puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluja sekä kirjallisuuskatsausta. Haastateltaviksi valittiin verkkokaupparatkaisuja tarjoavien yritysten johtohenkilöstöä.
Tulokset osoittavat, että Suomen verkkokaupparatkaisujen toimittajien kenttä on monipuolinen ja koostuu pääosin kotimaisista toimijoista. Verkkokaupan tärkeimmiksi käyttötarkoituksiksi B2B-sektorilla nousivat myynnin kasvattaminen, toiminnan tehostaminen, asiakaskokemuksen parantaminen ja digitaalinen läsnäolo. Lisäksi tuotetiedon hallinta ja jälkimarkkinointi korostuivat erityisesti B2B-kontekstissa. Eettisyys ja vastuullisuus nousivat myös esiin tärkeinä teemoina, erityisesti tuotteiden alkuperän ja verotulojen kotimaahan jäämisen näkökulmasta. Markkinan ennustetaan kasvavan voimakkaasti seuraavan viiden vuoden aikana, erityisesti B2B-sektorilla. Keskeisiksi kehityssuunniksi tunnistettiin tekoälyn hyödyntäminen, tietoturvan merkityksen kasvu sekä asiakaskokemuksen ja personoinnin korostuminen. Mobiiliostamisen merkitys korostui myös, sillä asiakkaat odottavat voivansa tehdä ostoksia, milloin ja missä tahansa.
Tutkimus tarjoaa kattavan kuvan verkkokaupparatkaisujen markkinasta Suomessa ja sen tulevaisuudennäkymistä. Tulokset ovat hyödyllisiä verkkokauppaalalla toimiville yrityksille, alan opiskelijoille sekä aiheesta kiinnostuneille.