Vastuukouluttajan tietotyöpöytä : tietojohtamisen kehittäminen ammatillisen aikuisopiskelijan henkilökohtaistamisessa
Hämäläinen, Nina (2024)
Hämäläinen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926951
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy digitaalisen raportointipalvelun kehittämiseen Suomen Yrittäjäopiston vastuukouluttajien apuvälineeksi. Palvelun tavoitteena on tarjota käyttäjille helppokäyttöinen työkalu, joka tarjoaa ajantasaista ja selkeää tietoa opiskelijoiden opintojen edistymisestä. Tutkimuksen kohteena oli ammatilliseen aikuiskoulutukseen erikoistunut oppilaitos ja kehitystyössä selvitettiin vastuukouluttajien tietotarpeita sekä sitä, millaiset visuaaliset ratkaisut tukevat parhaiten opiskelijoiden ohjausta.
Tutkimus osoitti, että vastuukouluttajat arvostavat erityisesti selkeitä ja helposti tulkittavia raporttinäkymiä. Raportointipalvelu mahdollistaa vastuukouluttajille nopean kokonaiskuvan saamisen opiskelijaryhmän tilanteesta ja auttaa tunnistamaan mahdolliset haasteet ajoissa. Lisäksi palvelu tukee koulutuspäälliköiden työtä esimerkiksi resurssien suunnittelussa.
Palvelun kehittäminen perustui käyttäjäkyselyyn ja -palautteeseen ja ensimmäisen version käyttöönotto on osoittanut sen olevan hyödyllinen vastuukouluttajien työkaluna. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia ratkaisuja tiedonhallinnan ja digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen koulutusalalla, ja sen tuloksia voidaan soveltaa myös laajemmin oppilaitosten digitaalisessa kehitystyössä.
Tutkimus osoitti, että vastuukouluttajat arvostavat erityisesti selkeitä ja helposti tulkittavia raporttinäkymiä. Raportointipalvelu mahdollistaa vastuukouluttajille nopean kokonaiskuvan saamisen opiskelijaryhmän tilanteesta ja auttaa tunnistamaan mahdolliset haasteet ajoissa. Lisäksi palvelu tukee koulutuspäälliköiden työtä esimerkiksi resurssien suunnittelussa.
Palvelun kehittäminen perustui käyttäjäkyselyyn ja -palautteeseen ja ensimmäisen version käyttöönotto on osoittanut sen olevan hyödyllinen vastuukouluttajien työkaluna. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia ratkaisuja tiedonhallinnan ja digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen koulutusalalla, ja sen tuloksia voidaan soveltaa myös laajemmin oppilaitosten digitaalisessa kehitystyössä.