Neurologisen arvioinnin toteuttaminen : virtuaalisen oppimisympäristön luominen Centria-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Andersson, Erica; Kaljunen, Marja (2024)
Andersson, Erica
Kaljunen, Marja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926974
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia neurologisen arvioinnin toteuttamiseksi sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli virtuaalisen oppimisympäristön avulla luoda opiskelijoille mahdollisuus syventää ja harjoitella taitojaan neurologisen arvioinnin tekemisestä ja potilaan systemaattisesta tutkimisesta ABCDE-menetelmällä. Tavoitteena oli myös, että opiskelijat syventävät tietämystään keskushermoston toiminnasta ja neurologisista sairauksista. Työn teoriaosuudessa kävimme läpi keskushermostoa ja tyypillisimpiä neurologisia sairauksia, kuten aivoverenkiertohäiriöitä, selkäydinvammoja sekä aivovammoja.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin luomalla opinnäytetyösuunnitelma. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen tehtiin opinnäytetyön teoriatausta ja laadittiin sen pohjalta käsikirjoitus virtuaalisen oppimisympäristön luomiseen. Kuvasimme yhdessä ystäviemme avulla videomateriaalin ja sen jälkeen editoimme ja kokosimme oppimisympäristön ThingLinkiin. Videomateriaali kuvattiin Centria ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa, minkä jälkeen se editoitiin ja koottiin oppimisympäristöksi Thinglinkiin. Videon kuvaamisessa ja virtuaalisen oppimisympäristön tekemisessä hyödynnettiin Centrian asiantuntijaa.
Laatimaamme virtuaalista oppimisympäristöä neurologisen arvioinnin tekemisestä voidaan jatkossa hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Oppimisympäristö tulee opiskelijoiden käyttöön opintopolkuna. jossa opiskelijat voivat oppia neurologisen potilaan tunnistamista sekä testata osaamistaan virtuaalisessa oppimisympäristössä.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin luomalla opinnäytetyösuunnitelma. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen tehtiin opinnäytetyön teoriatausta ja laadittiin sen pohjalta käsikirjoitus virtuaalisen oppimisympäristön luomiseen. Kuvasimme yhdessä ystäviemme avulla videomateriaalin ja sen jälkeen editoimme ja kokosimme oppimisympäristön ThingLinkiin. Videomateriaali kuvattiin Centria ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa, minkä jälkeen se editoitiin ja koottiin oppimisympäristöksi Thinglinkiin. Videon kuvaamisessa ja virtuaalisen oppimisympäristön tekemisessä hyödynnettiin Centrian asiantuntijaa.
Laatimaamme virtuaalista oppimisympäristöä neurologisen arvioinnin tekemisestä voidaan jatkossa hyödyntää sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Oppimisympäristö tulee opiskelijoiden käyttöön opintopolkuna. jossa opiskelijat voivat oppia neurologisen potilaan tunnistamista sekä testata osaamistaan virtuaalisessa oppimisympäristössä.