Omaohjaajatyön kehittäminen ja sen tukeminen : Taustatyö omaohjaajan perehdytysopasta varten Veikkarin erityislastenkotiin
Rinne, Ria (2024)
Rinne, Ria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927007
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä taustatyötä omaohjaajille tarkoitettua perehdytysoppaan luomista varten Veikkarin erityislastenkotiin. Pohjatyötä on tarkoitus käyttää perehdytysoppaan laatimiseen, joka olisi tarkoitettu Veikkarin erityislastenkodin kaikille omaohjaajatyötä tekeville. Perehdytysoppaan tarkoitus olisi olla ohjaamassa ja toteuttamassa laadukasta omaohjaajatyötä ja kehittää osaltaan myös sijoitettujen lasten toimintakykyä.
Perehdyn teoriassa Veikkarin erityislastenkotiin ja lastensuojelun sijaishuoltoon lyhyesti. Perehdyn myös sijoitettujen lasten kuntoutuspolkuun omaohjaajan näkökulmasta. Lisäksi perehdyn omaohjaajatyöhön, ohjaustaitoihin, perehdytyksen tärkeyteen. Perehdyn teoriassa lyhyesti myös käyttämiini aineistonkeruumenetelmiin.
Opinnäytetyöni toteutin pääasiallisesti laadullisena. Aineistonkeruu menetelminä käytin ryhmähaastattelua sekä sähköistä kyselylomaketta. Haastattelun toteutin teemahaastatteluna esihenkilöille, jonka avulla sain faktatietoa omaohjaajatyön seurannasta ja sen valvomisesta sekä eri näkökulmasta vinkkejä omaohjaajatyön toteuttamiseen. Omaohjaajille toteutettu kyselylomake koostui pääasiallisesti avoimista kysymyksistä, joiden avulla kartoitin vastaajien mielipidettä omaohjaajatyön sisällöstä, siihen liittyvistä tarpeista, kokemuksista sekä ehdotuksista työn toteuttamiseen.
Tehdyn taustatyön avulla olen aloittanut luomaan Veikkariin omaohjaajille
suunnattua perehdytysopasta. Opinnäytetyöni rajoitin kuitenkin pelkästään taustatyön tekemiseen. Kehittämisen näkökulmasta esihenkilöiden haastattelun perusteella saa näkökulmaa työn tavoitteellisuuteen ja sen tärkeyteen, mutta myös siihen mitä esihenkilöt odottavat omaohjaajilta. Omaohjaajille suunnatun kyselyn vastauksista esihenkilöt saavat todellisemman kuvan omaohjaajatyöhön liittyvästä tuen tarpeesta sekä ajatuksista, joita omaohjaajille nousi esille omaohjaajatyöstä. Tuloksista oli nähtävillä eroavaisuuksia esihenkilöiden ja omaohjaajien välillä kuten miten omaohjaajat kokevat tehdyn työn ja mitä esihenkilöt odottavat. Tuloksista on nähtävillä erilaista näkökulmaa työn tavoitteellisuuteen ja sen tärkeyteen.
Perehdyn teoriassa Veikkarin erityislastenkotiin ja lastensuojelun sijaishuoltoon lyhyesti. Perehdyn myös sijoitettujen lasten kuntoutuspolkuun omaohjaajan näkökulmasta. Lisäksi perehdyn omaohjaajatyöhön, ohjaustaitoihin, perehdytyksen tärkeyteen. Perehdyn teoriassa lyhyesti myös käyttämiini aineistonkeruumenetelmiin.
Opinnäytetyöni toteutin pääasiallisesti laadullisena. Aineistonkeruu menetelminä käytin ryhmähaastattelua sekä sähköistä kyselylomaketta. Haastattelun toteutin teemahaastatteluna esihenkilöille, jonka avulla sain faktatietoa omaohjaajatyön seurannasta ja sen valvomisesta sekä eri näkökulmasta vinkkejä omaohjaajatyön toteuttamiseen. Omaohjaajille toteutettu kyselylomake koostui pääasiallisesti avoimista kysymyksistä, joiden avulla kartoitin vastaajien mielipidettä omaohjaajatyön sisällöstä, siihen liittyvistä tarpeista, kokemuksista sekä ehdotuksista työn toteuttamiseen.
Tehdyn taustatyön avulla olen aloittanut luomaan Veikkariin omaohjaajille
suunnattua perehdytysopasta. Opinnäytetyöni rajoitin kuitenkin pelkästään taustatyön tekemiseen. Kehittämisen näkökulmasta esihenkilöiden haastattelun perusteella saa näkökulmaa työn tavoitteellisuuteen ja sen tärkeyteen, mutta myös siihen mitä esihenkilöt odottavat omaohjaajilta. Omaohjaajille suunnatun kyselyn vastauksista esihenkilöt saavat todellisemman kuvan omaohjaajatyöhön liittyvästä tuen tarpeesta sekä ajatuksista, joita omaohjaajille nousi esille omaohjaajatyöstä. Tuloksista oli nähtävillä eroavaisuuksia esihenkilöiden ja omaohjaajien välillä kuten miten omaohjaajat kokevat tehdyn työn ja mitä esihenkilöt odottavat. Tuloksista on nähtävillä erilaista näkökulmaa työn tavoitteellisuuteen ja sen tärkeyteen.