Strateginen johtaminen tuottavuuden työkaluna
Seppälä, Patrik (2024)
Seppälä, Patrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102926976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella strategisen johtamisen vaikutusta organisaation tuottavuuteen ja löytää eri työkaluja sen tukemiseksi. Työ koostuu laajasta teoriaosiosta, jossa käsitellään strategisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä, kuten SWOT-,PESTEL- JA Balanced Scorecard -analyysit. Näiden työkalujen avulla pyritään tarjoamaan selkeä ymmärrys siitä, miten strategiset päätökset voivat parantaa organisaation suorituskykyä ja kilpailukykyä.
Teoriaosuus muodostaa vahvan pohjan, jonka avulla arvioidaan, miten johtajat voivat hyödyntää strategiseta johtamista kehittääkseen organisationsa tuottavuutta. Työ tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten strategiset valinnat voidaan jalkauttaa käytäntöön ja miten niiden vaikutuksia voidaan seurata ja mitata.
Johtopäätöksissä totesin, että strategiset työkalut, kuten SWOT- ja PESTEL-analyysit, ovat tehokkaita keinoja tuottavuuden parantamisessa. Johtajien rooli strategian suunnittelussa ja toteutuksessa osoittautui keskeiseksi organisaation menestyksessä. Työ antaa myös suosituksia siitä, kuinka strategisia menetelmiä tulisi kehittää ja päivittää jatkuvasti, jotta ne vastaavat muuttuvia markkinaolosuhteita ja teknologisia innovaatioita, kuten digitalisaatioita.
Teoriaosuus muodostaa vahvan pohjan, jonka avulla arvioidaan, miten johtajat voivat hyödyntää strategiseta johtamista kehittääkseen organisationsa tuottavuutta. Työ tarjoaa konkreettisia esimerkkejä siitä, miten strategiset valinnat voidaan jalkauttaa käytäntöön ja miten niiden vaikutuksia voidaan seurata ja mitata.
Johtopäätöksissä totesin, että strategiset työkalut, kuten SWOT- ja PESTEL-analyysit, ovat tehokkaita keinoja tuottavuuden parantamisessa. Johtajien rooli strategian suunnittelussa ja toteutuksessa osoittautui keskeiseksi organisaation menestyksessä. Työ antaa myös suosituksia siitä, kuinka strategisia menetelmiä tulisi kehittää ja päivittää jatkuvasti, jotta ne vastaavat muuttuvia markkinaolosuhteita ja teknologisia innovaatioita, kuten digitalisaatioita.