Kohti yhdenvertaisempaa Kulttuuripolkua : Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelman tarkastelu lapsen tuen ja inkluusion näkökulmasta
von Bagh, Tiina (2024)
von Bagh, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102927001
Tiivistelmä
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan, jokaisella lapsella on oikeus taiteeseen ja kulttuuriin. Lasten yhdenvertainen taide- ja kulttuurikasvatus toteutetaan muun muassa kulttuurikasvatussuunnitelman kautta, jossa lapsi pääsee tutustumaan eri taiteen ja kulttuurin aloihin varhaiskasvatuksen aikana. Sama mahdollisuus tulee olla kaikilla lapsilla, tuen tarpeesta riippumatta.
Opinnäytetyö on tutkimusavusteinen kehittämistyö, jossa selvitettiin lapsen tuen ja inkluusion huomioimista Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripolussa. Tutkimus koostui kolmiosaisesta aineistosta: aiemmin tehdystä Skapa-hankkeen esiselvityksestä, varhaiskasvatuksen erityisopettajien sekä Kulttuuripolun taide- ja kulttuurikasvattajien haastatteluista. Lisäksi kehittämistyössä pyrittiin lisäämään taide- ja kulttuurikasvattajien saavutettavuustietoutta.
Tutkimuksessa selvisi, että lapsen tuen ja inkluusion huomioimisen ympärille nivoutuu useita haasteita, jotka vaikuttavat välillisesti jokaisen lapsen mahdollisuuksiin osallistua. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämis- ja toimenpide-ehdotukset, joilla Porvoon Kulttuuripolusta saadaan yhdenvertaisempi kaikille varhaiskasvatuksen lapsille.
Opinnäytetyö on tutkimusavusteinen kehittämistyö, jossa selvitettiin lapsen tuen ja inkluusion huomioimista Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripolussa. Tutkimus koostui kolmiosaisesta aineistosta: aiemmin tehdystä Skapa-hankkeen esiselvityksestä, varhaiskasvatuksen erityisopettajien sekä Kulttuuripolun taide- ja kulttuurikasvattajien haastatteluista. Lisäksi kehittämistyössä pyrittiin lisäämään taide- ja kulttuurikasvattajien saavutettavuustietoutta.
Tutkimuksessa selvisi, että lapsen tuen ja inkluusion huomioimisen ympärille nivoutuu useita haasteita, jotka vaikuttavat välillisesti jokaisen lapsen mahdollisuuksiin osallistua. Tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämis- ja toimenpide-ehdotukset, joilla Porvoon Kulttuuripolusta saadaan yhdenvertaisempi kaikille varhaiskasvatuksen lapsille.