Viinipalveluprosessin kehittäminen yritykselle X
Oksanen, Sara (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102826908
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö saatiin toimeksiantona yritykseltä X. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa yrityksen X viinipalveluprosessia. Tekijän tavoitteena oli luoda kehitysideoita, joiden avulla yritys X pystyy parantamaan viinipalveluprosessia.
Työn teoreettinen tausta koostuu neljästä pääaiheesta, joita ovat palvelu, palveluprosessi osana palvelua ja vuorovaikutus osana palvelua sekä viinin merkitys palveluprosessissa. Teorian pohjalta tehtiin sekä tutkimuskysymykset että haastattelukysymykset.
Opinnäytetyöhön muodostui kolme tutkimuskysymystä, joihin tekijä etsi vastauksia. Tutkimuskysymyksiä olivat millainen palveluprosessi on yrityksessä X ja millä tavoin vuorovaikutus näkyy yrityksen X palveluprosessissa sekä miten viini on osana palveluprosessia yrityksessä X.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen, mutta sisälsi myös laadullisen aineiston piirteitä. Tutkimusaineisto muodostui yrityksen X viidestä työntekijästä, joita tekijä haastatteli. Haastatteluun käytettiin teemahaastattelurunkoa. Aineisto analysointiin sisällön analyysillä.
Tulokset ovat kuvattuna pääteemoittain. Henkilöstön mielestä palvelu koostuu hyvästä asiakaskohtaamisesta. Henkilöstön mielestä hyvää vuorovaikutusta täytyy edistää asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä, lisäksi viinitietoisuutta pidetään henkilöstön keskuudessa tärkeänä. Haastatteluun perustuen, yritykselle X on tuotettu kehitysideoita viinipalveluprosessin kehittämiseksi.
Viimeisessä luvussa on pohdittu luotettavuutta ja eettisyyttä sekä koko opinnäytetyön etenemistä.
Työn teoreettinen tausta koostuu neljästä pääaiheesta, joita ovat palvelu, palveluprosessi osana palvelua ja vuorovaikutus osana palvelua sekä viinin merkitys palveluprosessissa. Teorian pohjalta tehtiin sekä tutkimuskysymykset että haastattelukysymykset.
Opinnäytetyöhön muodostui kolme tutkimuskysymystä, joihin tekijä etsi vastauksia. Tutkimuskysymyksiä olivat millainen palveluprosessi on yrityksessä X ja millä tavoin vuorovaikutus näkyy yrityksen X palveluprosessissa sekä miten viini on osana palveluprosessia yrityksessä X.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen, mutta sisälsi myös laadullisen aineiston piirteitä. Tutkimusaineisto muodostui yrityksen X viidestä työntekijästä, joita tekijä haastatteli. Haastatteluun käytettiin teemahaastattelurunkoa. Aineisto analysointiin sisällön analyysillä.
Tulokset ovat kuvattuna pääteemoittain. Henkilöstön mielestä palvelu koostuu hyvästä asiakaskohtaamisesta. Henkilöstön mielestä hyvää vuorovaikutusta täytyy edistää asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä, lisäksi viinitietoisuutta pidetään henkilöstön keskuudessa tärkeänä. Haastatteluun perustuen, yritykselle X on tuotettu kehitysideoita viinipalveluprosessin kehittämiseksi.
Viimeisessä luvussa on pohdittu luotettavuutta ja eettisyyttä sekä koko opinnäytetyön etenemistä.