Tunnelin lähestymisluminanssin tarkastelu L20 -menetelmällä
Harjapää, Roni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103027061
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan maantietunnelin lähestymisluminanssilaskennassa käytettäviä teoreettisia arvoja. Arvot perustuvat Kansainvälisen valaistuskomission CIE:n tekniseen raporttiin ja ne on säädetty Suomen ympäristöön sopivammaksi. Työn tavoitteena on tarkastella eri maantietunneleiden suuaukkojen pintojen heijastamia luminansseja ja pohtia, onko Väyläviraston suunnitteluohjeessa esitettyjä kokemusperäisiä luminanssiarvoja tarvetta muuttaa.
Työssä mitattiin luminanssimittarilla Lahden eteläisellä kehätiellä sijaitsevien Liipolan ja Patomäen sekä Haminan ohikulkutiellä sijaitsevien Husulan ja Kolsilan tunnelien suuaukkojen materiaaleja. Mittauksia tehtiin kussakin kohteessa kolmena eri päivänä useana eri kellonaikana maaliskuusta kesäkuuhun.
Mittausten lopputuloksena havaittiin, että nykyiset ohjearvot vastaavat pääsääntöisesti mittaustuloksia. Taivaan osalta nykyinen ohjearvo on huomattavasti mittaustuloksia matalampi. Lisäksi havaittiin tarve erottaa kasvillisuus kahteen eri kategoriaan: havukasvit ja muu kasvillisuus. Opinnäytetyön loppu-päätelmänä suositellaan lisämittausten tekemistä, etenkin etelä- ja pohjois-suuntaisilla tunneleilla ja ohjearvojen muuttamista lisämittausten perusteella.
Asiasanat: Lähestymisluminanssi, maantietunneli, valaistussuunnittelu, L20-menetelmä In this thesis, the theoretical values used in the access zone luminance calculation of road tunnels were examined. The current luminance values are based on a technical report of the International Commission on Illumination CIE and have been adjusted to be more suitable for Finland's environment by Finnish Transport Infrastructure Agency. The aim of this thesis is to examine the luminance reflected by different surfaces of road tunnel entrances and to consider whether there is a need to adjust the luminance values presented in the Finnish Transport Infrastructure Agency guidelines.
To achieve the thesis goal, materials of tunnel entrances of four road tunnels were measured with a luminance meter. These tunnels were Liipola and Patomäki tunnels located on the southern ring road of Lahti and Husula and Kolsila tunnels located on the Hamina bypass road. Measurements were made in each location on three different days at several different times of the day from March to June.
As a result of the measurements, it was found that the current guideline values generally correspond to the measurement results. Regarding the sky, the current guideline value is significantly lower than the measurement results. Additionally, the measurement results identified the need to separate the vegetation into two different categories, conifers and other vegetation. The conclusion of the thesis is a recommendation to carry out additional measurements, especially in south and north facing tunnels, and adjusting the guideline values based on the additional measurements.
Keywords: access zone luminance, road tunnel, lighting design, L20-method
Työssä mitattiin luminanssimittarilla Lahden eteläisellä kehätiellä sijaitsevien Liipolan ja Patomäen sekä Haminan ohikulkutiellä sijaitsevien Husulan ja Kolsilan tunnelien suuaukkojen materiaaleja. Mittauksia tehtiin kussakin kohteessa kolmena eri päivänä useana eri kellonaikana maaliskuusta kesäkuuhun.
Mittausten lopputuloksena havaittiin, että nykyiset ohjearvot vastaavat pääsääntöisesti mittaustuloksia. Taivaan osalta nykyinen ohjearvo on huomattavasti mittaustuloksia matalampi. Lisäksi havaittiin tarve erottaa kasvillisuus kahteen eri kategoriaan: havukasvit ja muu kasvillisuus. Opinnäytetyön loppu-päätelmänä suositellaan lisämittausten tekemistä, etenkin etelä- ja pohjois-suuntaisilla tunneleilla ja ohjearvojen muuttamista lisämittausten perusteella.
Asiasanat: Lähestymisluminanssi, maantietunneli, valaistussuunnittelu, L20-menetelmä
To achieve the thesis goal, materials of tunnel entrances of four road tunnels were measured with a luminance meter. These tunnels were Liipola and Patomäki tunnels located on the southern ring road of Lahti and Husula and Kolsila tunnels located on the Hamina bypass road. Measurements were made in each location on three different days at several different times of the day from March to June.
As a result of the measurements, it was found that the current guideline values generally correspond to the measurement results. Regarding the sky, the current guideline value is significantly lower than the measurement results. Additionally, the measurement results identified the need to separate the vegetation into two different categories, conifers and other vegetation. The conclusion of the thesis is a recommendation to carry out additional measurements, especially in south and north facing tunnels, and adjusting the guideline values based on the additional measurements.
Keywords: access zone luminance, road tunnel, lighting design, L20-method