Jyväskylän Kesän Puistojuhlien asiakaskokemuksen kehittäminen
Välipakka-Toivonen, Tanja (2024)
Välipakka-Toivonen, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127092
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kehittää Jyväskylän Kesän Puistojuhlien palvelutarjontaa ja erityisesti tutkia ikärajattoman alueen mahdollisuuksia. Jyväskylän Kesän eri tapahtumia on järjestetty 69 vuoden ajan. Puistojuhlat on osa Jyväskylän Kesän vuosittaista tapahtumaviikkoa. Sitä on juhlittu vuodesta 2018 alkaen heinäkuun toisella viikolla Jyväskylän kaupungin keskustan läheisyydessä, Lounaispuistossa. Aluksi tapahtuma oli kolmipäiväinen, kunnes vuonna 2021 se muutettiin kaksipäiväiseksi. Samana vuonna päätettiin toteuttaa Lounaispuistossa ensimmäistä kertaa ikärajaton alue. Sen tarkoituksena on ollut alusta lähtien saada kävijöiksi myös alaikäisiä ja perheitä rakentamalla heille oma alue katsomoon. Tämän lisäksi on haluttu tasavertaisesti tarjota ikärajattomalle alueelle monipuolisia oheispalveluita.
Teoreettisesti aihetta lähestyttiin käsittelemällä asiakaskokemusta käsitteenä, sen muodostumista, johtamista ja mittaamista sekä tunnelmamuotoilun mahdollisuuksia asiakaskokemuksen kehittämisessä. Empiirisessä tutkimuksessa keskityttiin Puistojuhlien yleisöön ja asiakaskokemukseen. Tutkimuksellinen kehittämistyö pohjautui sekä määrälliseen että laadulliseen tutkimukseen. Määrällinen tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä Jyväskylän Kesän Puistojuhlien 2024 yhteydessä. Kysely oli avoinna 4.7.−14.7.2024 tapahtuman verkkosivuilla, Facebook-sivulla ja Instagramissa. Laadullinen tutkimus tapahtui aktiivisen havainnoinnin menetelmällä, joka toteutettiin 4.7.2024 Lounaispuistossa, Puistojuhlien ensimmäisenä tapahtumapäivänä. Kävijäkyselyyn osallistui kaiken kaikkiaan 285 vierailijaa, joista enemmistö eli35,4 prosenttia oli nuoria aikuisia, 18–24vuotiaita. Yleisöstä alle 18-vuotiaita kyselyyn osallistujia oli 17,9 prosenttia.
Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että Lounaispuisto festivaalialueena on toimiva kokonaisuus. Aluetta on vuodesta 2018 alkaen kehitetty palvelemaan eri-ikäisiä festarikävijöitä. Kyselyn ja aktiivisen havainnoinnin perusteella voi todeta, että kehittämiskohteet liittyvät ikärajattoman alueen palvelujen saatavuuden parantamiseen sekä yleisesti oheispalvelujen lisäämiseen kattamaan esiintyjien välissä olevaa odotteluaikaa. Saavutettavuuden parantamisessa tulisi huomioida fyysisten esteiden poistaminen rakentamalla enemmän esteettömiä alueita. Pienillä korjausliikkeillä Puistojuhlat tavoittaa enemmän yleisöä Keski-Suomen ulkopuolelta ja toisaalta saavuttaa useampia nuoria ja perheitä myös ikärajattomalle alueelle.
Teoreettisesti aihetta lähestyttiin käsittelemällä asiakaskokemusta käsitteenä, sen muodostumista, johtamista ja mittaamista sekä tunnelmamuotoilun mahdollisuuksia asiakaskokemuksen kehittämisessä. Empiirisessä tutkimuksessa keskityttiin Puistojuhlien yleisöön ja asiakaskokemukseen. Tutkimuksellinen kehittämistyö pohjautui sekä määrälliseen että laadulliseen tutkimukseen. Määrällinen tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä Jyväskylän Kesän Puistojuhlien 2024 yhteydessä. Kysely oli avoinna 4.7.−14.7.2024 tapahtuman verkkosivuilla, Facebook-sivulla ja Instagramissa. Laadullinen tutkimus tapahtui aktiivisen havainnoinnin menetelmällä, joka toteutettiin 4.7.2024 Lounaispuistossa, Puistojuhlien ensimmäisenä tapahtumapäivänä. Kävijäkyselyyn osallistui kaiken kaikkiaan 285 vierailijaa, joista enemmistö eli35,4 prosenttia oli nuoria aikuisia, 18–24vuotiaita. Yleisöstä alle 18-vuotiaita kyselyyn osallistujia oli 17,9 prosenttia.
Määrällisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että Lounaispuisto festivaalialueena on toimiva kokonaisuus. Aluetta on vuodesta 2018 alkaen kehitetty palvelemaan eri-ikäisiä festarikävijöitä. Kyselyn ja aktiivisen havainnoinnin perusteella voi todeta, että kehittämiskohteet liittyvät ikärajattoman alueen palvelujen saatavuuden parantamiseen sekä yleisesti oheispalvelujen lisäämiseen kattamaan esiintyjien välissä olevaa odotteluaikaa. Saavutettavuuden parantamisessa tulisi huomioida fyysisten esteiden poistaminen rakentamalla enemmän esteettömiä alueita. Pienillä korjausliikkeillä Puistojuhlat tavoittaa enemmän yleisöä Keski-Suomen ulkopuolelta ja toisaalta saavuttaa useampia nuoria ja perheitä myös ikärajattomalle alueelle.