Enemmän kuin pelkkä kirjuri : draaman kuvaussihteerin työn merkitys
Lukkarinen, Rosa (2024)
Lukkarinen, Rosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024103127109
Tiivistelmä
Tämän maisterin opinnäytetyön aiheena on suomalaisen draaman kuvaussihteerin työ, joka tunnetaan englanniksi nimellä script supervisor tai continuity supervisor. Suomalaisella elokuva- ja televisioalalla pirstaloituneet tuotannolliset toimintatavat ovat johtaneet epäselvyyksiin eri työtehtävien sisällöistä ja merkityksestä. Kirjoittajan kokemus on, että erityisesti draaman kuvaussihteerin työn merkityksestä on alalla kirjavia tai suorastaan virheellisiä näkemyksiä. Käsillä olevan opinnäytetyön tarkoituksena on luoda tästä työtehtävästä perustutkimukseen vertautuvaa perustietoa ja kehitysehdotuksia. Se osallistuu useiden eri instanssien ilmaisemaan tarpeeseen dokumentoida alalla hiljaisena tietona esiintyvää ammattiosaamista ja määritellä eri työtehtävien rajoja. Kehitystehtävän toimeksiantajana on Suomen elokuvasäätiö, joka pyrkii kehittämään suomalaista elokuva- ja televisioalaa elinvoimaisemmaksi ja vastuullisemmaksi.
Käsillä olevan tutkimuksen pääkysymys on, mikä merkitys draaman kuvaussihteerin työllä on suomalaisille fiktiotuotannoille, ja miten työtehtävää voitaisiin kehittää? Tutkimus toteutettiin hermeneuttisen kehän mukaisesti. Ensin tuotiin yhteen kirjallisia, kansainvälisiä lähteitä ja suomalaisten kuvaussihteerien hiljaista tietoa. Tämän jälkeen kuutta elokuva-alan ammattilaista haastateltiin teemahaastattelun keinoin, jonka jälkeen näitä haastatteluja analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimustuloksena voitiin todeta draaman kuvaussihteerin työn edistävän sekä tuotantojen projektinhallintaa että elokuvien ja sarjojen sisältöjen laatua.
Tutkimuksen tuloksina syntyi monia kehitysehdotuksia. Ensinnäkin draaman kuvaussihteerin työnimike tulisi muuttaa sellaiseksi, joka vastaisi paremmin työn moninaisia vastuualueita eikä alentaisi työn arvoa. Tämän lisäksi tutkimus esittää, että draaman kuvaussihteerien esituotannollista työtä lisättäisiin nykyisestä ja että tämä ymmärrettäisiin hallinnollisesti osaksi apulaisohjausosastoa. Apulaisohjausosaston jäsenenä kuvaussihteerit voisivat tehdä useita esituotannollisia tehtäviä, jotka yleensä jäävät kireiden esituotantoaikojen vuoksi laiminlyödyiksi. Samalla kuvaussihteerit pystyisivät tekemään työnsä entistä korkealaatuisemmin, mikä osaltaan parantaisi suomalaisten elokuva- sekä televisiotuotantojen nykyään verrattain heikolla tasolla olevaa suunnitelmallisuutta.
Käsillä olevan tutkimuksen pääkysymys on, mikä merkitys draaman kuvaussihteerin työllä on suomalaisille fiktiotuotannoille, ja miten työtehtävää voitaisiin kehittää? Tutkimus toteutettiin hermeneuttisen kehän mukaisesti. Ensin tuotiin yhteen kirjallisia, kansainvälisiä lähteitä ja suomalaisten kuvaussihteerien hiljaista tietoa. Tämän jälkeen kuutta elokuva-alan ammattilaista haastateltiin teemahaastattelun keinoin, jonka jälkeen näitä haastatteluja analysoitiin fenomenografisesti. Tutkimustuloksena voitiin todeta draaman kuvaussihteerin työn edistävän sekä tuotantojen projektinhallintaa että elokuvien ja sarjojen sisältöjen laatua.
Tutkimuksen tuloksina syntyi monia kehitysehdotuksia. Ensinnäkin draaman kuvaussihteerin työnimike tulisi muuttaa sellaiseksi, joka vastaisi paremmin työn moninaisia vastuualueita eikä alentaisi työn arvoa. Tämän lisäksi tutkimus esittää, että draaman kuvaussihteerien esituotannollista työtä lisättäisiin nykyisestä ja että tämä ymmärrettäisiin hallinnollisesti osaksi apulaisohjausosastoa. Apulaisohjausosaston jäsenenä kuvaussihteerit voisivat tehdä useita esituotannollisia tehtäviä, jotka yleensä jäävät kireiden esituotantoaikojen vuoksi laiminlyödyiksi. Samalla kuvaussihteerit pystyisivät tekemään työnsä entistä korkealaatuisemmin, mikä osaltaan parantaisi suomalaisten elokuva- sekä televisiotuotantojen nykyään verrattain heikolla tasolla olevaa suunnitelmallisuutta.