Eläinlasten Rauhametsä : MIELI ry:n sähköinen opetusmateriaali varhaiskasvatuksessa
Vähä-Krekula, Meea (2024)
Vähä-Krekula, Meea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110127171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten MIELI ry:n kehittämä Eläinlasten Rauhametsä -opetusmateriaali toimii käytännössä. Toiminnallinen osuus on toteutettu päiväkodissa.
Viime vuosina on uutisoitu paljon siitä, miten alaikäinen lapsi tai nuori on ollut väkivallan tekijänä. Usein tällaisiin tapauksiin liittyy lasten ja nuorten pahoinvointi ja mielenterveysongelmat. Vastaavien tapausten välttämiseksi pyritään yhä enemmän lisäämään mielenterveystaitojen opetusta kouluissa ja päiväkodeissa.
MIELI ry on julkaissut elokuussa 2023 pelin, jonka avulla opetetaan uudella ja hauskalla tavalla mielenterveystaitoja. Erityisen pelistä tekee se, että se on kokonaan verkossa. Vastaavaa materiaalia on suomeksi varsin vähän. Rauhametsä -pelissä taitoja opetellaan seitsemän eläinlapsen kanssa. Jokaisella eläimellä on oma aiheensa. Lapsille järjestetyissä tuokioissa keskityttiin yhteen eläimeen. Valinta osui Suteen, jonka aiheena olivat kaveritaidot ja tilan antaminen.
Pienryhmälle, johon kuului 3-4 -vuotiaita lapsia, suunniteltiin ja toteutettiin neljä erilaista tuokiota. Sekä tuokioiden aikana, että niiden välissä, havainnoitiin, miten lapset toimivat, miten he jaksoivat keskittyä, mitä he tykkäsivät tuokioista ym. Tuokioiden lopussa kysyttiin vielä palautetta suoraan lapsilta. Suurin osa vastauksista oli positiivisia.
Näiden neljän tuokion perusteella voitiin päätellä, että digipeli on lapsille mieluinen ja mukavaa vaihtelua päiväkodin muihin tehtäviin nähden. Peli on kuvitettu hienosti, joka innosti lapsia tarkastelemaan peliä tarkkaan. Eläinlasten avulla lapset muistivat paremmin, mitä edellisellä tuokiolla oli tehty ja mitä silloin harjoiteltiin. Eläinlapset ja heidän leikkinsä olivat myös useasti mukana lasten omissa leikeissä.
Johtopäätöksenä on, että Rauhametsä on helppo ja innostava tapa opetella lasten kanssa mielenterveystaitoja.
Viime vuosina on uutisoitu paljon siitä, miten alaikäinen lapsi tai nuori on ollut väkivallan tekijänä. Usein tällaisiin tapauksiin liittyy lasten ja nuorten pahoinvointi ja mielenterveysongelmat. Vastaavien tapausten välttämiseksi pyritään yhä enemmän lisäämään mielenterveystaitojen opetusta kouluissa ja päiväkodeissa.
MIELI ry on julkaissut elokuussa 2023 pelin, jonka avulla opetetaan uudella ja hauskalla tavalla mielenterveystaitoja. Erityisen pelistä tekee se, että se on kokonaan verkossa. Vastaavaa materiaalia on suomeksi varsin vähän. Rauhametsä -pelissä taitoja opetellaan seitsemän eläinlapsen kanssa. Jokaisella eläimellä on oma aiheensa. Lapsille järjestetyissä tuokioissa keskityttiin yhteen eläimeen. Valinta osui Suteen, jonka aiheena olivat kaveritaidot ja tilan antaminen.
Pienryhmälle, johon kuului 3-4 -vuotiaita lapsia, suunniteltiin ja toteutettiin neljä erilaista tuokiota. Sekä tuokioiden aikana, että niiden välissä, havainnoitiin, miten lapset toimivat, miten he jaksoivat keskittyä, mitä he tykkäsivät tuokioista ym. Tuokioiden lopussa kysyttiin vielä palautetta suoraan lapsilta. Suurin osa vastauksista oli positiivisia.
Näiden neljän tuokion perusteella voitiin päätellä, että digipeli on lapsille mieluinen ja mukavaa vaihtelua päiväkodin muihin tehtäviin nähden. Peli on kuvitettu hienosti, joka innosti lapsia tarkastelemaan peliä tarkkaan. Eläinlasten avulla lapset muistivat paremmin, mitä edellisellä tuokiolla oli tehty ja mitä silloin harjoiteltiin. Eläinlapset ja heidän leikkinsä olivat myös useasti mukana lasten omissa leikeissä.
Johtopäätöksenä on, että Rauhametsä on helppo ja innostava tapa opetella lasten kanssa mielenterveystaitoja.