Luonnosta hyvinvointia : lasten ja perheiden luontosuhteen tukeminen Haminan avoimessa varhaiskasvatuksessa
Kiviharju, Johanna; Muurama-Lehtonen, Mia (2024)
Kiviharju, Johanna
Muurama-Lehtonen, Mia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427263
Tiivistelmä
Luonnossa vietetty aika luo pohjaa positiiviselle luontosuhteelle ja edistää hyvinvointia. Tämä kehittämistyö lähestyy varhaiskasvatuksen luontokasvatusta keskittyen luontosuhteen vahvistamisen ja luonnon hyvinvointivaikutuksiin.
Tässä raportissa kuvataan kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli tukea varhaiskasvattajia luontokasvatustyössä ja syventää paitsi varhaiskasvattajien myös perheiden tietoisuutta luonnon hyvinvointivaikutuksista. Näiden lisäksi tavoitteena oli aktivoida perheitä liikkumaan luonnossa, ja näin vahvistaa sekä luontosuhdetta että perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Kehittämistyön tehtävänä ja Haminan avoimen varhaiskasvatuksen toimeksiantona oli materiaalikokonaisuus, joka on sisällöiltään tiedollinen ja toiminnallinen, ja materiaaleista hyötyy avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstö ja perheet. Kehittämistyön tuotoksena syntyi kahdenlaista materiaalia, joista toinen on suunniteltu varhaiskasvatuksen käyttöön ja toinen suunnattu perheille.
Kehittämistyön keskeisinä kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, varhaiskasvattajia osallistavaa menetelmää ja kehittämistyön loppuvaiheeseen sijoittuvaa kokeilevaa toimintaa. Spending time in nature creates a positive relationship with nature and promotes well-being. This development work approaches nature education in early childhood education, focusing on strengthening the relationship with nature and the well- being effects of nature.
This report describes the development work that aimed to support early childhood educators in their nature education work and deepen the awareness of not only early childhood educators but also families about the well-being effects on nature. In addition to these, the goal was to activate families to move in nature, and thus strengthen both relationship with nature and the overall well-being of the family.
The task of the development work and assignment of open early childhood education in Hamina was a set of materials that are informational and functional in content, and the materials benefit the staff and families of open early childhood educations. The development work resulted in two types of material, one designer for early childhood education and the other aimed at families.
The key development methods used in the development work were dialogical discussion, a method involving early childhood educators and experimental activities at the final stage of the development work.
Tässä raportissa kuvataan kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli tukea varhaiskasvattajia luontokasvatustyössä ja syventää paitsi varhaiskasvattajien myös perheiden tietoisuutta luonnon hyvinvointivaikutuksista. Näiden lisäksi tavoitteena oli aktivoida perheitä liikkumaan luonnossa, ja näin vahvistaa sekä luontosuhdetta että perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Kehittämistyön tehtävänä ja Haminan avoimen varhaiskasvatuksen toimeksiantona oli materiaalikokonaisuus, joka on sisällöiltään tiedollinen ja toiminnallinen, ja materiaaleista hyötyy avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstö ja perheet. Kehittämistyön tuotoksena syntyi kahdenlaista materiaalia, joista toinen on suunniteltu varhaiskasvatuksen käyttöön ja toinen suunnattu perheille.
Kehittämistyön keskeisinä kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, varhaiskasvattajia osallistavaa menetelmää ja kehittämistyön loppuvaiheeseen sijoittuvaa kokeilevaa toimintaa.
This report describes the development work that aimed to support early childhood educators in their nature education work and deepen the awareness of not only early childhood educators but also families about the well-being effects on nature. In addition to these, the goal was to activate families to move in nature, and thus strengthen both relationship with nature and the overall well-being of the family.
The task of the development work and assignment of open early childhood education in Hamina was a set of materials that are informational and functional in content, and the materials benefit the staff and families of open early childhood educations. The development work resulted in two types of material, one designer for early childhood education and the other aimed at families.
The key development methods used in the development work were dialogical discussion, a method involving early childhood educators and experimental activities at the final stage of the development work.