Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Välmående och trygga elever med hjälp av hundassisterade interventioner : En litteraturstudie

Winberg, Mikaela; Öberg-Westerlund, Michaela (2024)

 
Avaa tiedosto
Winberg_Oberg-Westerlund.pdf (765.6Kt)
Lataukset: 


Winberg, Mikaela
Öberg-Westerlund, Michaela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527339
Tiivistelmä
Många barn och unga mår alarmerande dåligt idag. I skolan kan detta ta sig i uttryck i form av hög frånvaro och bristande motivation. Eleverna upplever ensamhet och skolan kan uppfattas som en otrygg miljö. Lagen om grundläggande utbildning (628/1998) betonar att alla ska ha rätt till en trygg studiemiljö. En skolmiljö som upplevs som trygg är en förutsättning för skoltrivsel. Elev- och studerandevårdens mål är att arbeta förebyggande och främja den studerandes fysiska och psykiska hälsa, inlärning samt sociala välmående. Socialpedagogiskt arbete i skolmiljön utfört med hundassistans kan skapa meningsfulla och gemensamma aktiviteter. Denna litteraturstudie undersöker hundars inverkan på grundskolelevers välmående, motivation och sociala interaktioner. Studiens fokus sätts främst på aspekter som berör socionomens arbetsfält. Målet är att belysa om hundassisterade interventioner kunde vara ett redskap för en socionom som arbetar i skolmiljö. Av den anledningen beaktar studien inte pedagogiska metoder utan tyngdpunkten sätts på handledning och stöd med hjälp av hund. I vår kvalitativa litteraturstudie har 16 vetenskapliga artiklar analyserats som berör hundinterventioner i skolmiljö. Studien tillämpar den tematiska analysmodellen av Braun & Clarke. Syftet med den föreliggande litteraturstudien är att skapa ett antal synteser av data från empiriska studier som har utförts i ämnesområdet under de tio senaste åren. Studiens teoretiska referensramar är den salutogena modellen och KASAM-teorin av Antonovsky samt HAI-teorin om människa och djur i interaktion. Hundinterventioner i skolmiljö är fortfarande ganska ovanliga i Finland. En stor del av tidigare forskning inom ämnesområdet fokuserar närmast på det pedagogiska området samt på hundar som stöd inom terapi. Resultaten i vår litteraturstudie visar tydligt att en skolhund är ett positivt tillskott i skolvardagen. Hundens närvaro gör skolmiljön behaglig, trygg och glädjefylld. Via hundens assistans får eleverna bättre självkänsla och motivation och engagemanget i skolarbetet ökar. En hund stärker även elevernas sociala färdigheter och bidrar till känslan av gemenskap, sammanhang och mening och har således i många avseenden gynnsam inverkan på elevers välmående.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste