Levollistavan älyhihan sunnitteluprosessi e-urheilijoille
Rönkä, Wilho (2024)
Rönkä, Wilho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella puettava tekstiiliosa puettavan älykkyyden tuotteelle. Tuotteen on tarkoitus rauhoittaa käyttäjää ja parantaa e-urheilijoiden tiimihenkeä. Tuotteen suunnittelu sisälsi kohderyhmän haastattelut ja tarpeen ymmärtämisen, työpajoja ammattilaisten kanssa, konseptoinnin ja konseptin testauksen kohderyhmällä, fyysisen prototyypin suunnittelun, sekä lopullisen prototyypin valmistamisen. E-urheilijat monesti kokevat stressiä tärkeissä pelitilanteissa eivätkä pysty lievittämään sitä tavanomaisin keinoin, kuten liikkumalla. Yksi tehokas tapa kuitenkin stressin lievitykseen on hengitysharjoitteet. Tässä opinnäytetyössä valmistettu tekstiilihiha on osa puettavan älykkyyden tuoteprototyyppiä, joka ”silittää” käyttäjän olkavartta sarjalla moottoreita värisemällä ylös ja alas optimaalisen hengitysrytmin tahtiin. Käyttäjä seuraa silityksen tahtia omalla hengityksellään. Koko tiimillä on yllään samanlaiset hihat, joiden moottoreiden värinä on asetettu samaan tahtiin; tämän on tarkoitus myös parantaa tiimihenkeä.
Tietoa hankittiin työn edetessä esimerkiksi haastattelemalla pelialan opiskelijoita, sekä ammattilaisia. Kun kohderyhmän tarpeet oli selvitetty, järjestettiin tekstiilialan ammattilaisten kanssa työpaja, jossa käytiin läpi erilaisia materiaalivaihtoehtoja, sekä tuotteen yleistä muotoilua. Tämän jälkeen suunniteltiin kolme konseptia, joista paras käytiin selvittämässä uudelleen pelialan opiskelijoilla, sekä ammattilaisilla. Kun paras konsepti oli selvillä, ryhdyttin siitä luomaan prototyyppiä. Ensimmäistä prototyyppiä käytiin näyttämässä työvaatteisiin erikoistuneessa yrityksessä, josta saatiin luotettavaa asiantuntijapalautetta. Kun ensimmäisen prototyypin kehityskohdat oli käyty läpi, tehtiin viimeiset korjaukset kaavoihin ja materiaalivalintoihin, ja tuotteesta valmistettiin lopullinen prototyyppi.
Tuotteen kaavat valmistettiin digitaalisesti Adoben Illustrator ohjelmalla, joka mahdollisti kaavojen helpon viemisen laser tulostimeen, jolla kaavat leikattiin irti materiaaleista. Koska hihan osia yhdistettiin toisiinsa kaksi puoleisella liimakalvolla, vietiin ne laseroinnin jälkeen lämpöprässiin lämpökäsiteltäviksi. Koska tuotantoprosessissa kohdistui paljon lämpökäsittelyä kankaalle, täytyi siihen valita hyvin kuumuutta sietävä materiaali. Prototyyppiin valittiin lopulta materiaaliksi polyamidisekoite, joka sisältää 75 % polyamidia, ja 25 % elastaania. Myös tässä materiaalissa havaittiin kutistumista lämpökäsittelyn aikana, mikä vaikeutti tuotantoa. Kun tuotteen lämpökäsiteltävät osat oli kiinnitetty, viimeisteltiin prototyyppi ompelukoneella.
Tuotteen jatkokehitystä ajatellen nykyisen prototyypin rakenteellisessa toteutuksessa on vielä hieman kehittämisen varaa, mutta tuotteen lopullinen prototyyppi on toimiva ja visuaalisesti hyvin onnistunut. Tuote sai kansainvälistä näkyvyyttä, kun sitä oltiin esittelemässä Alankomaissa Dutch design weekeillä, vastaanotto oli positiivinen. Myös kotimaisessa mediassa, kuten Ilta-sanomien Digitodayssa on ollut artikkeleita tuotteesta. Hiha oli myös Tekstiililehden kansikuvana.
Tietoa hankittiin työn edetessä esimerkiksi haastattelemalla pelialan opiskelijoita, sekä ammattilaisia. Kun kohderyhmän tarpeet oli selvitetty, järjestettiin tekstiilialan ammattilaisten kanssa työpaja, jossa käytiin läpi erilaisia materiaalivaihtoehtoja, sekä tuotteen yleistä muotoilua. Tämän jälkeen suunniteltiin kolme konseptia, joista paras käytiin selvittämässä uudelleen pelialan opiskelijoilla, sekä ammattilaisilla. Kun paras konsepti oli selvillä, ryhdyttin siitä luomaan prototyyppiä. Ensimmäistä prototyyppiä käytiin näyttämässä työvaatteisiin erikoistuneessa yrityksessä, josta saatiin luotettavaa asiantuntijapalautetta. Kun ensimmäisen prototyypin kehityskohdat oli käyty läpi, tehtiin viimeiset korjaukset kaavoihin ja materiaalivalintoihin, ja tuotteesta valmistettiin lopullinen prototyyppi.
Tuotteen kaavat valmistettiin digitaalisesti Adoben Illustrator ohjelmalla, joka mahdollisti kaavojen helpon viemisen laser tulostimeen, jolla kaavat leikattiin irti materiaaleista. Koska hihan osia yhdistettiin toisiinsa kaksi puoleisella liimakalvolla, vietiin ne laseroinnin jälkeen lämpöprässiin lämpökäsiteltäviksi. Koska tuotantoprosessissa kohdistui paljon lämpökäsittelyä kankaalle, täytyi siihen valita hyvin kuumuutta sietävä materiaali. Prototyyppiin valittiin lopulta materiaaliksi polyamidisekoite, joka sisältää 75 % polyamidia, ja 25 % elastaania. Myös tässä materiaalissa havaittiin kutistumista lämpökäsittelyn aikana, mikä vaikeutti tuotantoa. Kun tuotteen lämpökäsiteltävät osat oli kiinnitetty, viimeisteltiin prototyyppi ompelukoneella.
Tuotteen jatkokehitystä ajatellen nykyisen prototyypin rakenteellisessa toteutuksessa on vielä hieman kehittämisen varaa, mutta tuotteen lopullinen prototyyppi on toimiva ja visuaalisesti hyvin onnistunut. Tuote sai kansainvälistä näkyvyyttä, kun sitä oltiin esittelemässä Alankomaissa Dutch design weekeillä, vastaanotto oli positiivinen. Myös kotimaisessa mediassa, kuten Ilta-sanomien Digitodayssa on ollut artikkeleita tuotteesta. Hiha oli myös Tekstiililehden kansikuvana.