Komplementin merkitys immunologian ja immunohematologian erikoisaloilla : oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Oksanen, Fanny; Suomela, Jutta (2024)
Oksanen, Fanny
Suomela, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kertoa komplementin merkityksestä immunologian ja immunohematologian erikoisaloilla. Tuotoksena valmistui oppimateriaali, joka luotiin Turun ammattikorkeakoulun käyttämälle Itslearning-alustalle. Oppimateriaali on suunnattu bioanalyytikko-opiskelijoille osaksi immunologian ja immunohematologian opintojaksoja.
Työn tarkoituksena oli luoda selkeä oppimateriaali ja tehtävät koskien komplementtijärjestelmää, joka nähdään usein haastavana aiheena. Tavoitteena oli, että oppimateriaalin opiskeltuaan opiskelija kokee saaneensa selkeämmän kuvan komplementtijärjestelmästä yleisesti sekä osana immunologisia ja immunohematologisia reaktioita.
Raportin ja oppimateriaalin aineistona käytettiin lähteitä monipuolisesti suomenkielisistä ja kansainvälisistä tietokannoista. Oppimateriaalille toteutettiin pilotointi, jonka yhteydessä kerättiin palaute. Palautteen sekä tehtävien tulosten perusteella visuaalisesti miellyttävän ja selkeän oppimateriaalin luomisessa onnistuttiin. Pilotoinnin jälkeen voidaan todeta, että oppimateriaali on hyödyllinen ja sitä voidaan käyttää jatkossakin tulevien immunologian ja immunohematologian opintojaksojen toteutuksissa.
Työn tarkoituksena oli luoda selkeä oppimateriaali ja tehtävät koskien komplementtijärjestelmää, joka nähdään usein haastavana aiheena. Tavoitteena oli, että oppimateriaalin opiskeltuaan opiskelija kokee saaneensa selkeämmän kuvan komplementtijärjestelmästä yleisesti sekä osana immunologisia ja immunohematologisia reaktioita.
Raportin ja oppimateriaalin aineistona käytettiin lähteitä monipuolisesti suomenkielisistä ja kansainvälisistä tietokannoista. Oppimateriaalille toteutettiin pilotointi, jonka yhteydessä kerättiin palaute. Palautteen sekä tehtävien tulosten perusteella visuaalisesti miellyttävän ja selkeän oppimateriaalin luomisessa onnistuttiin. Pilotoinnin jälkeen voidaan todeta, että oppimateriaali on hyödyllinen ja sitä voidaan käyttää jatkossakin tulevien immunologian ja immunohematologian opintojaksojen toteutuksissa.
