Viestintäsuunnitelma Kirkkonummen nuoriso- ja liikuntapalveluille
Parhiala, Milja (2024)
Parhiala, Milja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727561
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kirkkonummen nuoriso- ja liikuntapalveluille, ja sen tuloksena syntyi ulkoisen viestinnän suunnitelma. Työn tavoitteena oli luoda selkeät linjaukset, jotka vahvistaisivat viestinnän kohdentamista, suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta organisaatiossa. Suunnitelma toteutettiin SOSTAC-mallin mukaisesti ja se perustuu SMART-mallin mukaisiin tavoitteisiin, jotka tukevat viestinnän mitattavuutta ja kehittämistä.
Opinnäytetyön toimeksianto sai alkunsa organisaation tarpeesta selkeälle viestintäsuunnitelmalle, ja työ tukee organisaation pyrkimyksiä kehittää ulkoista viestintäänsä. Produktin toivotaan tukevan pitkäjänteistä kehitystyötä viestinnän parissa ja tarjoavan selkeän mallin, jonka avulla viestintää voidaan jatkossa kehittää organisaation tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön luvuissa käsitellään viestinnän merkitystä ja markkinoinnin ja viestinnän yhteyttä sekä sitä, miten viestintää voidaan analysoida ja mitata. Tämän perusteella muodostettiin ymmärrys siitä, miksi viestintä on olennainen osa organisaation toimintaa ja miten sen vaikuttavuutta voidaan parantaa. Myöhemmin esiteltiin ne menetelmät ja prosessit, joilla viestintäsuunnitelmaa laadittiin. Tässä hyödynnettiin erityisesti SOSTAC- ja SMART-malleja, joiden avulla viestinnän strategiset linjat ja tavoitteet saatiin määriteltyä.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät esitellään ja niiden tarjoamat aineistot käytiin läpi viestintäsuunnitelman pohjaksi. Haastattelut ja saatujen tulosten analysointi antoivat konkreettisia suuntaviivoja suunnitelman sisällölle. Viimeinen luku esittelee lopullisen viestintäsuunnitelman, joka sisältää Kirkkonummen nuoriso- ja liikuntapalveluiden ulkoisen viestinnän tavoitteet, strategian, toimenpiteet ja mittarit. Suunnitelma tukee organisaation pitkäjänteistä viestinnän kehittämistä ja auttaa seuraamaan ja arvioimaan viestinnän tuloksellisuutta.
Työn teoriaosuus perustuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin, ja produktiossa hyödynnettiin teoriaa viestintäsuunnitelman rakentamisessa.
Opinnäytetyön toimeksianto sai alkunsa organisaation tarpeesta selkeälle viestintäsuunnitelmalle, ja työ tukee organisaation pyrkimyksiä kehittää ulkoista viestintäänsä. Produktin toivotaan tukevan pitkäjänteistä kehitystyötä viestinnän parissa ja tarjoavan selkeän mallin, jonka avulla viestintää voidaan jatkossa kehittää organisaation tarpeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön luvuissa käsitellään viestinnän merkitystä ja markkinoinnin ja viestinnän yhteyttä sekä sitä, miten viestintää voidaan analysoida ja mitata. Tämän perusteella muodostettiin ymmärrys siitä, miksi viestintä on olennainen osa organisaation toimintaa ja miten sen vaikuttavuutta voidaan parantaa. Myöhemmin esiteltiin ne menetelmät ja prosessit, joilla viestintäsuunnitelmaa laadittiin. Tässä hyödynnettiin erityisesti SOSTAC- ja SMART-malleja, joiden avulla viestinnän strategiset linjat ja tavoitteet saatiin määriteltyä.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät esitellään ja niiden tarjoamat aineistot käytiin läpi viestintäsuunnitelman pohjaksi. Haastattelut ja saatujen tulosten analysointi antoivat konkreettisia suuntaviivoja suunnitelman sisällölle. Viimeinen luku esittelee lopullisen viestintäsuunnitelman, joka sisältää Kirkkonummen nuoriso- ja liikuntapalveluiden ulkoisen viestinnän tavoitteet, strategian, toimenpiteet ja mittarit. Suunnitelma tukee organisaation pitkäjänteistä viestinnän kehittämistä ja auttaa seuraamaan ja arvioimaan viestinnän tuloksellisuutta.
Työn teoriaosuus perustuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin, ja produktiossa hyödynnettiin teoriaa viestintäsuunnitelman rakentamisessa.