Kaverisuhteet ja sosiaalisuus leikki-ikäisen elämässä : video leikki-ikäisen lapsen vanhemmille
Kuitto, Kiia; Kulmala, Emma (2024)
Kuitto, Kiia
Kulmala, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727565
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin maahanmuuttajataustaisille perheille informatiivinen video itseopiskelua varten. Opinnäytetyössä käsiteltiin leikki-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä, kaveritaitoja ja niiden merkityksestä leikki-ikäisen elämässä. Kirjallisessa tuotoksessa käsiteltiin myös, miten aihe koskettaa eri kulttuureista tulleita perheitä. Videossa kuvattiin, mitkä eri asiat vaikuttavat leikki-ikäisen sosiaaliseen kehitykseen ja kaveritaitoihin sekä miten vanhemmat voivat niitä edistää. Tavoitteena oli tuottaa monipuolista tietoa ja tukiaineistoa Suomeen muuttaneille maahanmuuttajataustaisille perheille, vanhemmille ja hoitotyön ammattilaisille itseopiskeluun aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotos oli kahdeksan minuutin mittainen video, joka tehtiin Niitty 2 -hankkeelle ja julkaistiin heidän omille nettisivuilleen. Video tiivisti opinnäytetyön tärkeimmät aiheet. Video toteutettiin hankkeen toiveiden mukaisesti, ja hanke oli prosessissa mukana koko ajan.
Videon kohderyhmänä olivat maahanmuuttajataustaiset perheet, joten saavutettavuus oli suuressa osassa videon tekemisessä. Video tehtiin selkokielisenä ja puhetta tuki videolla näkyvät tekstiosuudet.
Opinnäytetyössä selvisi, että leikki-ikäisen lapsen sosiaalisuuden ja kaveritaitojen kehityksessä suuressa roolissa ovat vanhemmat ja ympäristö, missä lapsi kasvaa. Vanhemman teoilla on merkitystä lapselle ja opinnäytetyössä on kerrottu konkreettisia vinkkejä, kuinka vanhempi voi edistää lapsen sosiaalista ja kaveritaitojen kehitystä.
Keskeisenä tavoitteena opinnäytetyön tekijöillä oli, että mahdollisimman moni hyötyisi videosta. Tulevaisuudessa video voitaisiin suunnata myös muille kuin maahanmuuttajataustaisille perheille, kuten esimerkiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja opiskelijoille. Jatkossa aihetta voisi tutkia enemmän sairaanhoitajan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotos oli kahdeksan minuutin mittainen video, joka tehtiin Niitty 2 -hankkeelle ja julkaistiin heidän omille nettisivuilleen. Video tiivisti opinnäytetyön tärkeimmät aiheet. Video toteutettiin hankkeen toiveiden mukaisesti, ja hanke oli prosessissa mukana koko ajan.
Videon kohderyhmänä olivat maahanmuuttajataustaiset perheet, joten saavutettavuus oli suuressa osassa videon tekemisessä. Video tehtiin selkokielisenä ja puhetta tuki videolla näkyvät tekstiosuudet.
Opinnäytetyössä selvisi, että leikki-ikäisen lapsen sosiaalisuuden ja kaveritaitojen kehityksessä suuressa roolissa ovat vanhemmat ja ympäristö, missä lapsi kasvaa. Vanhemman teoilla on merkitystä lapselle ja opinnäytetyössä on kerrottu konkreettisia vinkkejä, kuinka vanhempi voi edistää lapsen sosiaalista ja kaveritaitojen kehitystä.
Keskeisenä tavoitteena opinnäytetyön tekijöillä oli, että mahdollisimman moni hyötyisi videosta. Tulevaisuudessa video voitaisiin suunnata myös muille kuin maahanmuuttajataustaisille perheille, kuten esimerkiksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja opiskelijoille. Jatkossa aihetta voisi tutkia enemmän sairaanhoitajan näkökulmasta.