Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Strategiatyökalujen hyödyntäminen liiketoiminnan aloittamisessa

Nevala, Marko (2024)

Avaa tiedosto
Nevala_Marko.pdf (586.8Kt)
Lataukset: 


Nevala, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on strategiatyökalujen hyödyntäminen liiketoiminnan aloittamisessa. Opinnäytetyön on tarkoitus toimia apuna yrittäjälle, joka on aloittamassa uutta käsityöliiketoimintaa yritykselleen. Liiketoiminnan on tarkoitus alkaa sivutoimisena, mutta siitä on tavoitteena kasvattaa kokoaikainen ja kannattava liiketoiminta noin 5–10 vuoden aikajänteellä. Koska liiketoiminta aloitetaan muun työskentelyn ohessa ilta- ja viikonloppupainotteisesti, korostuu ajankäytön hallinnan ja työtehtävien priorisoinnin tärkeys. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda yrittäjälle selkeyttä liiketoiminnan käynnistämiseen, konkretisoida vaadittavat askeleet alkuun pääsemiseksi ja saada aikaan mahdollisimman konkreettinen suunnitelma, joka ottaa yrityksen ja yrittäjän lähtökohdat ja realiteetit huomioon.

Yritysten strategia ja strategiatyökalut ovat se viitekehys, jonka avulla haluttua lopputulosta lähestyttiin. Samalla perehdyttiin syvemmin strategiaan käsitteenä ja erilaisiin strategiatyökaluihin, niiden hyötyihin ja periaatteisiin.

Strategian laadinta yritykselle alkoi valitsemalla yrityksen ja yrittäjän tarpeeseen sopiva strategiatyökalu, joka tässä tapauksessa oli OKR-malli. Sen jälkeen määritettiin lähtötilanne, josta tulevaa liiketoimintaa lähdetään rakentamaan ja valittiin aikajänne laadittavalle strategialle. Tämän jälkeen laadittiin OKR-mallia hyödyntäen ja yrityksen tilanteeseen sopeuttaen strategia vuoden mittaiselle toteutusjaksolle. Strategiaan sisällytettiin tavoitteita, joilla kehitetään ammatillista osaamista, yrityksen markkinointia sekä toiminnan tehokkuutta. Lopuksi selvennettiin, miten laaditun strategian käyttöönotto tapahtuu käytännössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste