Mieli hyvin metsässä : opas ja ohjekortit TAMK:n opettajille
Kronberg, Minna (2024)
Kronberg, Minna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727612
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on luonnon ja metsän integrointi Tampereen ammattikorkeakoulun opettajien opetukseen ja opintojaksoille. Opinnäytetyötä ohjaavien tutkimuskysymysten tavoitteena oli selvittää, millä tavoin metsä ja luonto vaikuttavat opiskelijan psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin ja mitkä käytännön menetelmät ja keinot tukevat opettajia sisällyttämään opetukseensa luonto- ja metsäelementtejä.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena ja toiminnallisen osuuden tuotoksina laadittiin matalan kynnyksen opas ja ohjekortit TAMK:n opettajille, jotka haluavat integroida luontoa ja metsää opetusjaksoilleen tai oppitunneilleen. Oppaassa kerrotaan luonnon ja metsän hyvinvointivaikutuksista ja esitellään ideoita käyttöön kymmenen teeman kautta. Ulko- ja sisäkäyttöön soveltuvilla opaskorteilla tarjotaan luontoon ja metsään liittyviä ja soveltuvia menetelmiä, keinoja ja ideoita opetukseen sisällytettäväksi. Oppaan ja ohjekorttien menetelmiä ja ideoita voidaan käyttää ilman ennakkotietoja tai aiheeseen perehtyneisyyttä.
Lisäksi oheistuotoksina laadittiin opettajille suunnitelma toimintamallista luonnon ja metsän integroimiseksi opetukseen, kuvattiin prosessia opiskelijan kannalta ja annettiin ratkaisuehdotuksia opettajan kohtaamiin osallistamishaasteisiin. Opinnäytetyön raportissa taustoitettiin lähtötilannetta, kerrottiin tieteellisestä teoriapohjasta, hyvinvointivaikutuksista sekä kansallisista että kansainvälisistä tutkimustuloksista.
Lähdemateriaaleina käytettiin tieteellisiä kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, raportteja, artikkeleita, tietokirjallisuutta sekä virallisten ja valtakunnallisten virastojen, yhdistysten ja järjestöjen materiaaleja ja niitä hyödynnettiin tuotoksia suunnitellessa. Tuotokset laadittiin kymmenen teeman mukaisesti aineistoon pohjautuen. Käytännön toteutuksessa hyödynnettiin myös tekijän ammatillista ja pedagogista tietotaitoa sekä kokemusta muun muassa mindfulness- ja jooganohjaajana sekä aivoterveyden asiantuntijana.
Työelämälähtöisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena ja toiminnallisen osuuden tuotoksina laadittiin matalan kynnyksen opas ja ohjekortit TAMK:n opettajille, jotka haluavat integroida luontoa ja metsää opetusjaksoilleen tai oppitunneilleen. Oppaassa kerrotaan luonnon ja metsän hyvinvointivaikutuksista ja esitellään ideoita käyttöön kymmenen teeman kautta. Ulko- ja sisäkäyttöön soveltuvilla opaskorteilla tarjotaan luontoon ja metsään liittyviä ja soveltuvia menetelmiä, keinoja ja ideoita opetukseen sisällytettäväksi. Oppaan ja ohjekorttien menetelmiä ja ideoita voidaan käyttää ilman ennakkotietoja tai aiheeseen perehtyneisyyttä.
Lisäksi oheistuotoksina laadittiin opettajille suunnitelma toimintamallista luonnon ja metsän integroimiseksi opetukseen, kuvattiin prosessia opiskelijan kannalta ja annettiin ratkaisuehdotuksia opettajan kohtaamiin osallistamishaasteisiin. Opinnäytetyön raportissa taustoitettiin lähtötilannetta, kerrottiin tieteellisestä teoriapohjasta, hyvinvointivaikutuksista sekä kansallisista että kansainvälisistä tutkimustuloksista.
Lähdemateriaaleina käytettiin tieteellisiä kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia, raportteja, artikkeleita, tietokirjallisuutta sekä virallisten ja valtakunnallisten virastojen, yhdistysten ja järjestöjen materiaaleja ja niitä hyödynnettiin tuotoksia suunnitellessa. Tuotokset laadittiin kymmenen teeman mukaisesti aineistoon pohjautuen. Käytännön toteutuksessa hyödynnettiin myös tekijän ammatillista ja pedagogista tietotaitoa sekä kokemusta muun muassa mindfulness- ja jooganohjaajana sekä aivoterveyden asiantuntijana.