Laboratorioalan väyläopintojen ohjauksen kehittäminen
Hänninen, Noora (2024)
Hänninen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727609
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehitettiin laboratorioalan väyläopintojen ohjausta. Tutkimukselliseen osuuteen kuului laadullista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut. Kehittämismenetelminä käytettiin tutkimusavusteista kehittämistä ja yhteiskehittämistä. Haastatteluiden tulosten ja muun tiedonkeruun perusteella opinnäytetyön tuotoksena syntyi laboratorioalan väyläopintojen ohjaussuunnitelma.
Väyläopinnot ovat ammatilliseen toisen asteen tutkintoon sisällytettäviä avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, jotka suunnitellaan ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Tampereen seudun ammattiopisto Tredun laboratorioalan opiskelijat voivat suorittaa väyläopinnot kolmannen lukuvuoden keväällä Tampereen ammattikorkeakoulun laboratoriotekniikan insinöörin koulutusohjelmassa. Väyläopinnot suoritettuaan opiskelija voi hakea erillishaun kautta tutkinto-opiskelijaksi korkeakouluun.
Tarve opinnäytetyölle lähti työelämästä sekä yhteiskunnallisista tavoitteista. Työelämässä huomattiin tarve kehittää väyläopintojen ohjausta, jotta useampi opiskelija saisi suoritettua väyläopinnot kokonaan. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi teki vuosina 2022–2023 arvioinnin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden opiskelijoiden jatko-opintovalmiuksista suhteessa korkeakoulujen vaatimuksiin. Arviointiryhmä suositteli ammattikorkeakouluja ja ammatillisen koulutuksen järjestäjiä selvittämään syitä väyläopintojen keskeyttämiseen ja miettimään mahdollisuuksia väyläopintojen kehittämiseen sekä syventämään yhteistyötä. Opinnäytetyössä vastataan näihin suosituksiin. Ohjaussuunnitelmaan on koottuna perustellusti ohjausvaiheet ja vastuuhenkilöt. Lisäksi työssä selvitettiin väyläopintojen keskeytysten syitä ja sovittiin tiiviimmästä yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun välillä. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattuna tavoite koulutustason nostosta ja osaltaan väyläopintojen ohjauksen kehittäminen tukee tavoitetta, jos hyvällä ohjauksella saadaan edistettyä opiskelijoiden siirtymistä korkea-asteen opintoihin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui laboratorioalan väyläopintojen ohjaussuunnitelma, jossa on lukuvuosittain kirjattuna ohjauksen sisältö ja kuka ohjauksesta on vastuussa. Ohjaussuunnitelmaa hyödyntävät laboratorioalan opettajat ja opinto-ohjaaja. Suunnitelmaa on mahdollista hyödyntää myös muilla aloilla.
Väyläopinnot ovat ammatilliseen toisen asteen tutkintoon sisällytettäviä avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, jotka suunnitellaan ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Tampereen seudun ammattiopisto Tredun laboratorioalan opiskelijat voivat suorittaa väyläopinnot kolmannen lukuvuoden keväällä Tampereen ammattikorkeakoulun laboratoriotekniikan insinöörin koulutusohjelmassa. Väyläopinnot suoritettuaan opiskelija voi hakea erillishaun kautta tutkinto-opiskelijaksi korkeakouluun.
Tarve opinnäytetyölle lähti työelämästä sekä yhteiskunnallisista tavoitteista. Työelämässä huomattiin tarve kehittää väyläopintojen ohjausta, jotta useampi opiskelija saisi suoritettua väyläopinnot kokonaan. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi teki vuosina 2022–2023 arvioinnin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden opiskelijoiden jatko-opintovalmiuksista suhteessa korkeakoulujen vaatimuksiin. Arviointiryhmä suositteli ammattikorkeakouluja ja ammatillisen koulutuksen järjestäjiä selvittämään syitä väyläopintojen keskeyttämiseen ja miettimään mahdollisuuksia väyläopintojen kehittämiseen sekä syventämään yhteistyötä. Opinnäytetyössä vastataan näihin suosituksiin. Ohjaussuunnitelmaan on koottuna perustellusti ohjausvaiheet ja vastuuhenkilöt. Lisäksi työssä selvitettiin väyläopintojen keskeytysten syitä ja sovittiin tiiviimmästä yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulun välillä. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattuna tavoite koulutustason nostosta ja osaltaan väyläopintojen ohjauksen kehittäminen tukee tavoitetta, jos hyvällä ohjauksella saadaan edistettyä opiskelijoiden siirtymistä korkea-asteen opintoihin.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui laboratorioalan väyläopintojen ohjaussuunnitelma, jossa on lukuvuosittain kirjattuna ohjauksen sisältö ja kuka ohjauksesta on vastuussa. Ohjaussuunnitelmaa hyödyntävät laboratorioalan opettajat ja opinto-ohjaaja. Suunnitelmaa on mahdollista hyödyntää myös muilla aloilla.