Vastuullisen muodin vaikeat vuodet : NOSH-asiakkaiden muuttunut ostokäyttäytyminen
Aro, Outi (2024)
Aro, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727617
Tiivistelmä
Kaupanalan murros on puhuttanut jo vuosikymmeniä. Kulloinkin vaihtuva ajankohtaisin kauppapaikka tässä puheessa vain vaihtuu. Milloin se on uudet valtavat kauppakeskukset tai se, kuinka digitalisaation myötä verkkokauppa hävittää koko kivijalkakaupan. Tässä työssä perehdytään koronapandemian ja sitä seuranneiden muiden kriisien, kuten Ukrainan sodan, energiakriisin ja inflaation kiihtymisen vaikutuksiin, kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttumisessa kotimaisen vastuullisen muodin parissa.
Työn tilaaja, Nosh Company Oy, on vuonna 2009 perustettu suomalainen perheyritys. Yritys suunnittelee ja tuottaa itse NOSH® tuotemerkkinsä vaatteet. Valikoimaan kuuluu tällä hetkellä ekologiset ja eettiset naisten-, lasten- ja miestenvaatteet. NOSH-vaatteita myydään yrityksen omissa myyntikanavissa, verkkokaupassa, NOSH-vaatekutsuilla sekä pop-up-myymälöissä. Koronapandemia esti laajalti perinteiset NOSH-vaatekutsut, joissa kokoonnuttiin asiakkaiden koteihin tutustumaan NOSH-tuotteisiin ostosten merkeissä. Pandemian ja muiden kriisien kiihdyttämä murros kuluttajien ostokäyttäytymisessä muutti merkittävästi yrityksen jakelukanavien painotusta.
Työssä toteutettiin laaja asiakasperusteinen kyselytutkimus NOSH-asiakkaille, jolla kerättiin tietoa siitä millaisia vaatteiden ostajia asiakkaat kokevat olevansa, mitkä ovat heille tärkeimpiä asioita ostopäätöksessä ja kuinka asiointi NOSH-ostokanavissa heidän mielestään sujuu.
Työn tulokset antavat tilaajalle tietoa asiakkaiden toiveista ja palvelutarpeista sekä valottaa asiakasnäkökulmaa tässä nopeasti tapahtuneessa ostokäyttäytymisen muutoksessa. Asiakaskyselyllä kerättyä tietoa voidaan hyödyntää muun muassa jakelukanavastrategiatyössä, arvioitaessa tavoiteltavia kohderyhmiä tai ostajapersoonien päivittämisessä.
Työn tilaaja, Nosh Company Oy, on vuonna 2009 perustettu suomalainen perheyritys. Yritys suunnittelee ja tuottaa itse NOSH® tuotemerkkinsä vaatteet. Valikoimaan kuuluu tällä hetkellä ekologiset ja eettiset naisten-, lasten- ja miestenvaatteet. NOSH-vaatteita myydään yrityksen omissa myyntikanavissa, verkkokaupassa, NOSH-vaatekutsuilla sekä pop-up-myymälöissä. Koronapandemia esti laajalti perinteiset NOSH-vaatekutsut, joissa kokoonnuttiin asiakkaiden koteihin tutustumaan NOSH-tuotteisiin ostosten merkeissä. Pandemian ja muiden kriisien kiihdyttämä murros kuluttajien ostokäyttäytymisessä muutti merkittävästi yrityksen jakelukanavien painotusta.
Työssä toteutettiin laaja asiakasperusteinen kyselytutkimus NOSH-asiakkaille, jolla kerättiin tietoa siitä millaisia vaatteiden ostajia asiakkaat kokevat olevansa, mitkä ovat heille tärkeimpiä asioita ostopäätöksessä ja kuinka asiointi NOSH-ostokanavissa heidän mielestään sujuu.
Työn tulokset antavat tilaajalle tietoa asiakkaiden toiveista ja palvelutarpeista sekä valottaa asiakasnäkökulmaa tässä nopeasti tapahtuneessa ostokäyttäytymisen muutoksessa. Asiakaskyselyllä kerättyä tietoa voidaan hyödyntää muun muassa jakelukanavastrategiatyössä, arvioitaessa tavoiteltavia kohderyhmiä tai ostajapersoonien päivittämisessä.