Koulun merkitys lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa : Toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia koulujen tarjoamista mielenterveyden tukitoimista
Kivimurto, Mari; Myllys, Mona (2024)
Kivimurto, Mari
Myllys, Mona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa mielen hyvinvoinnin tukitoimista, joita opiskelijat voisivat tarvita peruskoulussa ja toisella asteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuorten ääntä esille ja huomioida tarkemmin heidän kokemuksiaan kartoittaen mahdollisimman laajasti ennaltaehkäisevä työ mielenterveyden edistämisessä opiskeluhuollossa.
Aikaisemmat tutkimukset tuovat esille lasten ja nuorten kasvaneet mielen hyvinvoinnin haasteet. Tässä opinnäytetyössä tuodaan esille lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi koulun ja oppilaitosten osuutta mielen hyvinvoinnin edistämisessä, jossa opiskeluhuolto on merkittävässä osassa.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksella tutkimuspaikkakunnan toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosten tarjoamista palveluista mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja sen edistämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin merkittävimpänä lähteenä ja tutkimuksena valtakunnallista kouluterveyskyselyä, jonka tulosten mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia verrattiin tämän opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksiin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kysely laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kysely toimitettiin Wilma-viestillä työelämäkumppaneina toimivien toisen asteen oppilaitosten välityksellä opiskelijoille. Kysely sisälsi pääasiassa suljettuja kysymyksiä, mutta omaa mielipidettä oli mahdollista tuoda esille myös avointen kysymysten avulla.
Tässä opinnäytetyössä etsittiin vastauksia tutkimuskysymykseen Miten kyselytutkimuskunnan opiskelijat kokevat saavansa tukea mielenterveyden haasteisiin peruskoulussa ja toisella asteella? Tarkentavilla alakysymyksillä selvitettiin, kuinka paljon erilaisiin mielenterveyden haasteisiin haetaan apua opiskeluhuollosta peruskoulussa ja toisella asteella, miten erilaisiin mielenterveyden haasteisiin on voitu vastata kuraattorityössä ja muissa opiskeluhuollon palveluissa peruskoulussa ja toisella asteella sekä kuinka varhaisessa vaiheessa opiskelijat ovat saaneet tukea mielen hyvinvoinnin haasteisiinsa huomioiden sekä peruskoulun että toisen asteen aikaiset tukitoimet.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostuivat erityisesti tyttöjen kasvaneet mielen hyvinvoinnin haasteet, jotka tulevat ilmi myös kouluterveyskyselyjen tuloksista. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni, että tarvetta mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja sen edistämiseen vahvemmin on jo peruskoulussa. Kuraattorityö koettiin pääsääntöisesti merkittäväksi toisella asteella.
Avainsanat: opiskeluhuolto, koulukuraattori, ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, peruskoulu, toisen asteen koulutus
Aikaisemmat tutkimukset tuovat esille lasten ja nuorten kasvaneet mielen hyvinvoinnin haasteet. Tässä opinnäytetyössä tuodaan esille lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi koulun ja oppilaitosten osuutta mielen hyvinvoinnin edistämisessä, jossa opiskeluhuolto on merkittävässä osassa.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselytutkimuksella tutkimuspaikkakunnan toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosten tarjoamista palveluista mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja sen edistämiseen. Opinnäytetyössä käytettiin merkittävimpänä lähteenä ja tutkimuksena valtakunnallista kouluterveyskyselyä, jonka tulosten mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia verrattiin tämän opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksiin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja kysely laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kysely toimitettiin Wilma-viestillä työelämäkumppaneina toimivien toisen asteen oppilaitosten välityksellä opiskelijoille. Kysely sisälsi pääasiassa suljettuja kysymyksiä, mutta omaa mielipidettä oli mahdollista tuoda esille myös avointen kysymysten avulla.
Tässä opinnäytetyössä etsittiin vastauksia tutkimuskysymykseen Miten kyselytutkimuskunnan opiskelijat kokevat saavansa tukea mielenterveyden haasteisiin peruskoulussa ja toisella asteella? Tarkentavilla alakysymyksillä selvitettiin, kuinka paljon erilaisiin mielenterveyden haasteisiin haetaan apua opiskeluhuollosta peruskoulussa ja toisella asteella, miten erilaisiin mielenterveyden haasteisiin on voitu vastata kuraattorityössä ja muissa opiskeluhuollon palveluissa peruskoulussa ja toisella asteella sekä kuinka varhaisessa vaiheessa opiskelijat ovat saaneet tukea mielen hyvinvoinnin haasteisiinsa huomioiden sekä peruskoulun että toisen asteen aikaiset tukitoimet.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostuivat erityisesti tyttöjen kasvaneet mielen hyvinvoinnin haasteet, jotka tulevat ilmi myös kouluterveyskyselyjen tuloksista. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni, että tarvetta mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja sen edistämiseen vahvemmin on jo peruskoulussa. Kuraattorityö koettiin pääsääntöisesti merkittäväksi toisella asteella.
Avainsanat: opiskeluhuolto, koulukuraattori, ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, peruskoulu, toisen asteen koulutus