S-bonus-yhteistyön vaikutus toimiston asiakasmäärään, LähiTapiola Hämeenlinna
Huusela, Eveliina (2015)
Huusela, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501311784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501311784
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kesäkuussa alkanut S-bonus-yhteistyö on vaikuttanut LähiTapiolan Hämeenlinnan toimistojen asiakasmääriin sekä asiakaskäyttäytymiseen. Aihe on ajankohtainen, sillä S-ryhmä ja LähiTapiola aloittivat bonusyhteistyön kesäkuussa 2014. Yhteistyö oli luonnollista jatkumoa S-Pankin ja LähiTapiola Pankin toukokuiselle yhdistymiselle. Tutkijan aiemman työkokemuksen vuoksi S-ryhmässä, ja kesällä 2014 LähiTapiolassa tehdyn työharjoittelun vuoksi kiinnostuttiin selvittämään S-bonus-yhteistyön vaikutuksia LähiTapiolan asiakkaisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui asiakaskäyttäytymisestä, kanta-asiakasohjelmista sekä asiakasuskollisuudesta. Työssä avattiin kyseiset käsitteet sekä kuvattiin niiden sisältöä. Asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden motiivejaan S-bonuksen rekisteröinnin suhteen. Asiakaskyselyn tueksi tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin Hämeenlinnan keskustan ja Tiiriön toimistojen palveluneuvojia. Haastattelun avulla selvitettiin heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan asiakasmääristä ja asiakkaiden käyttäytymisestä kvantitatiivisen kyselyn tueksi.
Tutkimuksen mukaan asiakasmäärät molemmilla toimistoilla lisääntyivät kesän aikana niin uusien kuin nykyisten asiakkaiden osalta. Tulos osoitti, että myös uudet asiakkaat olivat kiinnostuneet LähiTapiolasta S-bonus-yhteistyön seurauksena. Tutkimuksen mukaan pääasiallisin syy S-bonuksen rekisteröinnille oli halu saada jotain etua vakuutusmaksuista. Osalla asiakkaista myös keskittämien S-ryhmään vaikutti bonuksen rekisteröintiin. Tulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olleen kiinnostuneita S-yhteistyöstä, minkä vuoksi he ottivat sen positiivisesti vastaan. S-bonus-yhteistyö toimi hyvänä kannustimena lähteä asioimaan toimistolla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui asiakaskäyttäytymisestä, kanta-asiakasohjelmista sekä asiakasuskollisuudesta. Työssä avattiin kyseiset käsitteet sekä kuvattiin niiden sisältöä. Asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden motiivejaan S-bonuksen rekisteröinnin suhteen. Asiakaskyselyn tueksi tehtiin kvalitatiivinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin Hämeenlinnan keskustan ja Tiiriön toimistojen palveluneuvojia. Haastattelun avulla selvitettiin heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan asiakasmääristä ja asiakkaiden käyttäytymisestä kvantitatiivisen kyselyn tueksi.
Tutkimuksen mukaan asiakasmäärät molemmilla toimistoilla lisääntyivät kesän aikana niin uusien kuin nykyisten asiakkaiden osalta. Tulos osoitti, että myös uudet asiakkaat olivat kiinnostuneet LähiTapiolasta S-bonus-yhteistyön seurauksena. Tutkimuksen mukaan pääasiallisin syy S-bonuksen rekisteröinnille oli halu saada jotain etua vakuutusmaksuista. Osalla asiakkaista myös keskittämien S-ryhmään vaikutti bonuksen rekisteröintiin. Tulosten perusteella voidaan todeta asiakkaiden olleen kiinnostuneita S-yhteistyöstä, minkä vuoksi he ottivat sen positiivisesti vastaan. S-bonus-yhteistyö toimi hyvänä kannustimena lähteä asioimaan toimistolla.