Opas valokuvaajan henkilöbrändin rakentamiseen
Vuorela, Jani (2024)
Vuorela, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827737
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin valokuvaajan henkilöbrändin rakentamista ja sen merkitystä kilpailutilanteessa. Tutkin aihetta erilaisen kirjallisten sekä videomuotoisten lähteiden avulla. Osassa lähteistä ammattivalokuvaajat kertovat omia näkemyksiään henkilöbrändistä. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, sillä koen sen palvelevan opinnäytetyön tarkoitusta parhaiten.
Työskentelen itse freelance-valokuvaajana, joten halusin erityisesti syventyä henkilöbrändiin valokuvaajan näkökulmasta ja ymmärtää, miten se vaikuttaa ammatilliseen menestykseen. Oikeanlainen henkilöbrändi on valokuvaajan tärkeä työkalu.
Opinnäytetyöni on rakennettu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on teoriaosa. Tässä osassa esittelen eri lähteistä koostettua teoriaa, joka on relevanttia valokuvaajille ja käsittelee henkilöbrändin rakentamista. Toinen osa on teoriaosuuden pohjalta työstetty opas valokuvaajan henkilöbrändin rakentamiseen.
Teoriaosassa perehdyn henkilöbrändiin ja mitä se valokuvaajalle voi mahdollistaa, sekä valokuvaajan oman osaamisen kartoittamista ja esille tuomista. Tutkin myös esimerkiksi Instagramin sekä portfoliosivuston eroavaisuuksia sekä niiden vaikutuksia valokuvaajan henkilöbrändiin. Tämän lisäksi teoriaosassa perehdyn konkreettisiin toimiin henkilöbrändin rakentamiseksi.
Valokuvaajille kohdennetun käytännönläheisen oppaan toteutan PDF-tiedostona, jonka teen Adoben Illustrator ohjelmalla. Oppaaseen olen kiteyttänyt teoriaosuuden keskeisimmät asiat nopealukuiseksi kokonaisuudeksi. Opas voi olla hyödyllinen aloittelevalle valokuvaajalle, joka haluaa erottua edukseen.
Työskentelen itse freelance-valokuvaajana, joten halusin erityisesti syventyä henkilöbrändiin valokuvaajan näkökulmasta ja ymmärtää, miten se vaikuttaa ammatilliseen menestykseen. Oikeanlainen henkilöbrändi on valokuvaajan tärkeä työkalu.
Opinnäytetyöni on rakennettu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on teoriaosa. Tässä osassa esittelen eri lähteistä koostettua teoriaa, joka on relevanttia valokuvaajille ja käsittelee henkilöbrändin rakentamista. Toinen osa on teoriaosuuden pohjalta työstetty opas valokuvaajan henkilöbrändin rakentamiseen.
Teoriaosassa perehdyn henkilöbrändiin ja mitä se valokuvaajalle voi mahdollistaa, sekä valokuvaajan oman osaamisen kartoittamista ja esille tuomista. Tutkin myös esimerkiksi Instagramin sekä portfoliosivuston eroavaisuuksia sekä niiden vaikutuksia valokuvaajan henkilöbrändiin. Tämän lisäksi teoriaosassa perehdyn konkreettisiin toimiin henkilöbrändin rakentamiseksi.
Valokuvaajille kohdennetun käytännönläheisen oppaan toteutan PDF-tiedostona, jonka teen Adoben Illustrator ohjelmalla. Oppaaseen olen kiteyttänyt teoriaosuuden keskeisimmät asiat nopealukuiseksi kokonaisuudeksi. Opas voi olla hyödyllinen aloittelevalle valokuvaajalle, joka haluaa erottua edukseen.