Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median vaikutukset työnantajamielikuvaan

Lamppu, Jenna; Gupta, Sonja (2024)

 
Avaa tiedosto
Gupta_Sonja_Lamppu_Jenna.pdf (2.821Mt)
Lataukset: 


Lamppu, Jenna
Gupta, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median vaikutusta työnantajamielikuvan muodostumiseen erityisesti työnhakijan näkökulmasta. Päämääränä oli syventää myös ymmärrystä siitä, kuinka eri sosiaalisen median kanavat vaikuttavat työnantajamielikuvaan sekä työnhakijoiden käsityksiin mahdollisista työnantajista. Työssä keskityttiin erityisesti neljään sosiaalisen median kanavaan, LinkedIn, Instagram, TikTok ja Facebook.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jossa suurelle ihmisjoukolle jaettiin anonyymi verkkokysely. Kyselyn tavoitteena oli saada syvällisempi ymmärrys työnhakijoiden suhtautumisesta yritysten sosiaalisen median käyttäytymiseen ja kartoittaa, kuinka suuri vaikutus sosiaalisella medialla on työnantajamielikuvan muodostumiseen. Kysely toteutettiin Google Formsia hyödyntäen ja pohja jaettiin suurelle ihmisjoukolle muun muassa sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Tulosten analyysin tavoitteena oli ymmärtää, minkälaisilla sosiaalisen median päivityksillä yritykset voivat vaikuttaa työnantajamielikuvaansa mahdollisimman positiivisella tavalla.

Tutkimuksen tulosten avulla saatiin syvempi käsitys siitä, että sosiaalisen median vaikutus työnantajamielikuvan muodostumiseen on erityisesti uudempien sukupolvien keskuudessa hyvin suuri. Erityisesti LinkedIn koettiin tehokkaaksi alustaksi ammatillisen sisällön jakamisessa sekä tärkeäksi kanavaksi yritysten työnantajamielikuvan muodostamisessa ja ylläpitämisessä.

Vaikka sosiaalinen media antaa yrityksille aivan uudenlaisen mahdollisuuden tavoittaa toivottua kohdeyleisöä sekä luoda mielekästä työnantajamielikuvaa, tuo se mukanaan suurta vastuuta. Yritysten tulee luoda sosiaalisen median hyödyntämiselle selkeä strategia, jossa pyritään läpinäkyvyyteen ja todenmukaisuuteen, sillä huonosti suunnitellulla sosiaalisen median sisällöllä voidaan vahingoittaa työnantajamielikuvaa.

Sosiaalisen median merkitys osana työmarkkinoita tulee todennäköisesti tulevaisuudessa kasvamaan entisestään ja se tuo mukanaan uudenlaista vastuuta yrityksille. Ylläpitääkseen positiivista työnantajamielikuvaa, yritysten tulee pysyä aallonharjalla sekä omata kykyä mukautua nopeasti muuttuviin trendeihin. Sosiaalisen median hyödyntäminen kannattaa siis sisällyttää osaksi yritysten strategiaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste