Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasstrategian rakentaminen projektiliiketoiminnassa

Leino, Ville (2024)

 
Avaa tiedosto
Leino_Ville.pdf (3.151Mt)
Lataukset: 


Leino, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127820
Tiivistelmä
Yrityksen menestyksen määrittää sen kyky palvella asiakkaitaan jatkuvasti paremmin kuin kilpailijansa. Tämä perustuu haluun rakentaa vahvoja asiakassuhteita ja ymmärtää syvällisesti asiakkaiden tarpeita ja tavoitteita. Kun ymmärrät asiakkaitasi paremmin, voit tarjota heille sellaista, mitä kilpailijasi eivät pysty. Kun osoitat aitoa kiinnostusta asiakkaistasi, hekin alkavat kiinnostua sinusta. B-to-B-asiakassuhteiden kehittäminen on pohjimmiltaan ihmissuhdetyötä, jossa tulee ottaa huomioon ostaja, käyttäjä ja omistaja. B-to-B yrityksissä nämä roolit voivat olla yhden henkilön vastuulla tai jakautua useammalle henkilölle. Yhteistä kaikille rooleille on kuitenkin se, että niitä hoitaa vielä toistaiseksi ihminen.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajayritykselle asiakasstrategia. Toimeksiantajayritys on vuonna 2017 perustettu liikkeenjohdon konsultointia tarjoava yritys, jonka asiakkuudet ovat tähän asti olleet pääosin yhden projektin mittaisia. Opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa yritystä kehittämään asiakkuuksistaan useamman projektin mittaisia. Tässä opinnäytetyössä asiakasstrategialla tarkoitetaan strategista lähestymistapaa asiakkuuksien kehittämiseen ja hallintaan. Kehittämistyön lopputuloksena syntynyt asiakasstrategia on jaettu kolmeen-osaan, jotka liittyvät asiakkaan elinkaareen vaiheisiin: ennen projektia, projektin aikana ja projektin jälkeen.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavina olivat toimeksiantajayrityksen edustajat sekä asiakassuhteisiin vahvasti panostavan yrityksen asiakkuusmenestysjohtaja. Asiakasstrategian suunnittelussa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen koko ja resurssit, jotta strategian toimenpiteet voidaan integroida käytäntöön. Strategia sidottiin yrityksen visioon, jonka toteutumista asiakasstrategia tukee merkittävästi. Tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat asiakasymmärrys ja asiakkuuskiinnostus, jotka määriteltiin strategisiksi kyvykkyyksiksi. Nämä kyvykkyydet vastaavat kysymykseen siitä, mitä osaamisalueita yrityksen tulisi kehittää saavuttaakseen strategiset tavoitteensa.

Kehittämistyön tuloksena yritys sai vahvan pohjan asiakkuuksien kehittämiselle ja rakentamiselle. Opinnäytetyön tuotoksena valmistunut asiakasstrategia tulee olemaan keskeinen osa yrityksen palkattavan uuden työntekijän toimenkuvaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste