Kiinteistöpalvelualan yrityksen työnantajalupaus ja työnantajamielikuva nuorten ammattiin valmistuvien näkökulmasta
Pokela, Nora (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127882
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen kiinteistöpalvelualan yrityksen ulkoinen työnantajamielikuva on nuorten ammattiin valmistuvien ja valmistuneiden näkökulmasta. Työn tutkimusongelma oli selvittää, mistä tekijöistä työnantajakuva muodostuu, millainen työnantajakuva yrityksessä tällä hetkellä on, ja kuinka tunnettu yrityksen työnantajalupaus on. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko organisaation työnantajamielikuvassa ja työnantajalupauksessa jotakin kehitettävää yrityksen työntekijöiden, sekä nuorten ammattiin valmistuvien ja mahdollisten potentiaalisten työntekijöiden näkökulmasta.
Työ toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Näin oli helpompi tutkia tutkimuskysymyksiä laajemmin, sekä käyttää hyväksi tarjoutunut mahdollisuus toteuttaa kyselytutkimus opinnäytetyöhön liittyen Taitaja 2024 -tapahtuman yhteydessä. Kyselytutkimusaineisto kerättiin käyttäen Webropol ohjelmaa. Kysely kohdistettiin tapahtumassa käyneille ammattiopintoja suorittaville tai niistä kiinnostuneille nuorille. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 39 nuorta. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelut kuudelle yrityksen työntekijälle. Haastattelun kysymykset olivat puolistrukturoituja, jotta niiden avulla mahdollistettiin syvällisempi keskustelu ja lisäkysymykset tutkimuksen alaongelmista, ja annettiin haastateltaville mahdollisuus vastata kysymyksiin avoimesti keskustellen. Jokainen haastateltava oli käynyt joko ammatillisen koulutuksen ja/tai korkeakoulun.
Työn tietoperusta on jaettu kolmeen osaan, joista työnantajamielikuva koostuu. Työntekijäkokemukseen, työnantajalupaukseen, yrityksen maineeseen ja organisaatiokulttuuriin. Näihin lukuihin on koostettu kattavasti tietoa luotettavista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tietoperusta antaa kokonaiskuvan siitä, mitä työnantajamielikuva on ja mistä se muodostuu, sekä siitä, miten sitä rakennetaan, ja miksi työnantajamielikuva on tärkeä aihe. Tietoperusta keskittyy myös antamaan kattavan kuvauksen työnantajalupauksen tekemisestä ja sen toteutumisen tärkeydestä organisaatioille ja sen maineelle.
Haastatteluissa sekä kyselyn vastauksissa tuli esiin melko yhteneviä mielipiteitä ja näkökulmia siitä, millaisena yritys nähdään, ja miten sen työnantajalupauksen koetaan käytännössä toteutuvan. Työntekijäkokemus oli valtaosin positiivinen, mutta kehitettävää löydettiin työnantajalupauksen tunnettuudessa. Haastatteluissa korostettiin erityisesti urakehitysmahdollisuuksia ja työnantajan arvojen näkyvyyden tärkeyttä. Vastausten perusteella yrityksen kannattaa panostaa työnantajalupauksen viestintään ja kehittää organisaatiokulttuuria niin, että työnantajamielikuva vastaa näkyvämmin työnantajalupausta ja siten houkuttelisi nuoria osaajia yritykseen.
Työ toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Näin oli helpompi tutkia tutkimuskysymyksiä laajemmin, sekä käyttää hyväksi tarjoutunut mahdollisuus toteuttaa kyselytutkimus opinnäytetyöhön liittyen Taitaja 2024 -tapahtuman yhteydessä. Kyselytutkimusaineisto kerättiin käyttäen Webropol ohjelmaa. Kysely kohdistettiin tapahtumassa käyneille ammattiopintoja suorittaville tai niistä kiinnostuneille nuorille. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 39 nuorta. Lisäksi toteutettiin teemahaastattelut kuudelle yrityksen työntekijälle. Haastattelun kysymykset olivat puolistrukturoituja, jotta niiden avulla mahdollistettiin syvällisempi keskustelu ja lisäkysymykset tutkimuksen alaongelmista, ja annettiin haastateltaville mahdollisuus vastata kysymyksiin avoimesti keskustellen. Jokainen haastateltava oli käynyt joko ammatillisen koulutuksen ja/tai korkeakoulun.
Työn tietoperusta on jaettu kolmeen osaan, joista työnantajamielikuva koostuu. Työntekijäkokemukseen, työnantajalupaukseen, yrityksen maineeseen ja organisaatiokulttuuriin. Näihin lukuihin on koostettu kattavasti tietoa luotettavista tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tietoperusta antaa kokonaiskuvan siitä, mitä työnantajamielikuva on ja mistä se muodostuu, sekä siitä, miten sitä rakennetaan, ja miksi työnantajamielikuva on tärkeä aihe. Tietoperusta keskittyy myös antamaan kattavan kuvauksen työnantajalupauksen tekemisestä ja sen toteutumisen tärkeydestä organisaatioille ja sen maineelle.
Haastatteluissa sekä kyselyn vastauksissa tuli esiin melko yhteneviä mielipiteitä ja näkökulmia siitä, millaisena yritys nähdään, ja miten sen työnantajalupauksen koetaan käytännössä toteutuvan. Työntekijäkokemus oli valtaosin positiivinen, mutta kehitettävää löydettiin työnantajalupauksen tunnettuudessa. Haastatteluissa korostettiin erityisesti urakehitysmahdollisuuksia ja työnantajan arvojen näkyvyyden tärkeyttä. Vastausten perusteella yrityksen kannattaa panostaa työnantajalupauksen viestintään ja kehittää organisaatiokulttuuria niin, että työnantajamielikuva vastaa näkyvämmin työnantajalupausta ja siten houkuttelisi nuoria osaajia yritykseen.