Simulaatiokoulutus perustason ensihoitajille : kouristeleva aikuispotilas
Jeronen, Tero; Loponen, Rosanna (2024)
Jeronen, Tero
Loponen, Rosanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127847
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämishankkeena 9Lives Ensihoito Oy:lle. Tarkoituksena oli kerätä yleisen tiedonhaun ja kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittua tietoa laadukkaaseen simulaatiokoulutukseen liittyvistä komponenteista. Tavoitteena oli tuottaa laadukas simulaatiokoulutus kuudelle perustason ensihoitajalle ja antaa materiaali työnantajan käyttöön jatkokoulutuksia varten.
Yhteistyötaholle tehtiin koulutuspaketti kouristelevan aikuispotilaan hoitamisesta perustason ensihoidon keinoin. Koulutuspakettiin kuului teoriaosuus ja simulaatioharjoitukset. Koulutuspakettia varten tietoa haettiin kouristelusta ja simulaatiopedagogiikasta. Lisäksi tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin simulaatiokoulutuksen edistäviä ja estäviä tekijöitä koulutukseen osallistujien näkökulmasta. Teorian ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin PowerPoint-esitys kouristelun patofysiologiasta ja perustason hoitomenetelmistä huomioiden alueelliset ohjeet sekä simulaatiosuunnitelmat kolmeen simulaatioskenaarioon. Koulutus pidettiin keväällä 2024 Hyvinkään toimipisteessä ja osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute.
Kirjallisuuskatsaus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka sisältö analysoitiin induktiivisena sisällönanalyysina. Neljästä mukaan valitusta tutkimuksesta saatiin luokittelemalla viisi yläluokkaa, joihin jokaiseen liittyi simulaatiokoulutuksen edistäviä ja estäviä tekijöitä. Yläluokat olivat: kouluttajat, simulaatioympäristö, simulaatioskenaario, ilmapiiri ja organisaatiotaso. Kirjallisuuskatsauksen tulokset olivat yhteneväisiä simulaatiopedagogiikan teoreettisesta viitekehyksestä nousseiden asioiden kanssa. Kolmeksi tärkeimmäksi asiaksi nousi palautekeskustelu, luottamuksellisuus ja riittävä harjoitusmäärä. Näihin viitattiin myös koulutuspäivän palautteissa.
Saadun kirjallisen palautteen perusteella koulutus oli onnistuneesti suunniteltu ja toteutettu. Teoreettisesta viitekehyksestä ja kirjallisuuskatsauksesta esiin tulleita asioita pystyttiin hyödyntämään koulutuksen suunnittelussa. Tavoite laadukkaasta simulaatiokoulutuksesta onnistui. Yhteistyötaho sai itselleen koulutusta varten tehdyt materiaalit, joita voi hyödyntää koulutuksissa jatkossa. Opinnäytetyön tekijät saivat arvokasta teoriatietoa kouristelusta ja sen hoidosta sekä kokemusta simulaatiokoulutuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. This thesis was conducted as a development project for 9Lives Ensihoito LC. The purpose was to gather researched information on the components related to high-quality simulation training through a general information search and literature review. The goal was to produce high-quality simulation training for six basic level paramedics and to provide material for the employer to use for further training.
A learning package on treating a seizuring adult patient with basic life support methods was made for the partner organization. The learning package included a theory part and simulation exercises. For the learning package, information was sought on seizuring and simulation pedagogy. In addition, a literature review was conducted in which factors promoting and hindering simulation training were sought from the perspective of the training participants. Based on the theory and literature review, a PowerPoint presentation was prepared on the pathophysiology of seizuring and basic treatment methods, taking into account regional guidelines and simulation plans for three simulation scenarios. The training was held in the spring of 2024 at the Hyvinkää office, and written feedback was collected from the participants.
The literature review was conducted as a descriptive literature review, the content of which was analyzed through inductive content analysis. From the four included studies, five main categories were identified by classification, including factors promoting and hindering simulation training. The main categories were trainers, simulation environment, simulation scenario, atmosphere and organizational level. The results of the literature review were consistent with the issues arising from the theoretical framework of simulation pedagogy. Feedback, trust and the amount of exercises emerged as the three most important things, which were also referred in the feedback of the training day.
Based on the written feedback received, the training was successfully planned and implemented. The issues that emerged from the theoretical framework and the literature review could be used in the planning of the training. The goal of producing a high-quality simulation training was successfully achieved. The partner organisation received the materials made for the training, which can be used in future trainings. The authors of the thesis gained valuable theoretical knowledge about seizuring and its treatment, as well as experience in planning and implementing simulation training.
Yhteistyötaholle tehtiin koulutuspaketti kouristelevan aikuispotilaan hoitamisesta perustason ensihoidon keinoin. Koulutuspakettiin kuului teoriaosuus ja simulaatioharjoitukset. Koulutuspakettia varten tietoa haettiin kouristelusta ja simulaatiopedagogiikasta. Lisäksi tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa etsittiin simulaatiokoulutuksen edistäviä ja estäviä tekijöitä koulutukseen osallistujien näkökulmasta. Teorian ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin PowerPoint-esitys kouristelun patofysiologiasta ja perustason hoitomenetelmistä huomioiden alueelliset ohjeet sekä simulaatiosuunnitelmat kolmeen simulaatioskenaarioon. Koulutus pidettiin keväällä 2024 Hyvinkään toimipisteessä ja osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute.
Kirjallisuuskatsaus tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka sisältö analysoitiin induktiivisena sisällönanalyysina. Neljästä mukaan valitusta tutkimuksesta saatiin luokittelemalla viisi yläluokkaa, joihin jokaiseen liittyi simulaatiokoulutuksen edistäviä ja estäviä tekijöitä. Yläluokat olivat: kouluttajat, simulaatioympäristö, simulaatioskenaario, ilmapiiri ja organisaatiotaso. Kirjallisuuskatsauksen tulokset olivat yhteneväisiä simulaatiopedagogiikan teoreettisesta viitekehyksestä nousseiden asioiden kanssa. Kolmeksi tärkeimmäksi asiaksi nousi palautekeskustelu, luottamuksellisuus ja riittävä harjoitusmäärä. Näihin viitattiin myös koulutuspäivän palautteissa.
Saadun kirjallisen palautteen perusteella koulutus oli onnistuneesti suunniteltu ja toteutettu. Teoreettisesta viitekehyksestä ja kirjallisuuskatsauksesta esiin tulleita asioita pystyttiin hyödyntämään koulutuksen suunnittelussa. Tavoite laadukkaasta simulaatiokoulutuksesta onnistui. Yhteistyötaho sai itselleen koulutusta varten tehdyt materiaalit, joita voi hyödyntää koulutuksissa jatkossa. Opinnäytetyön tekijät saivat arvokasta teoriatietoa kouristelusta ja sen hoidosta sekä kokemusta simulaatiokoulutuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta.
A learning package on treating a seizuring adult patient with basic life support methods was made for the partner organization. The learning package included a theory part and simulation exercises. For the learning package, information was sought on seizuring and simulation pedagogy. In addition, a literature review was conducted in which factors promoting and hindering simulation training were sought from the perspective of the training participants. Based on the theory and literature review, a PowerPoint presentation was prepared on the pathophysiology of seizuring and basic treatment methods, taking into account regional guidelines and simulation plans for three simulation scenarios. The training was held in the spring of 2024 at the Hyvinkää office, and written feedback was collected from the participants.
The literature review was conducted as a descriptive literature review, the content of which was analyzed through inductive content analysis. From the four included studies, five main categories were identified by classification, including factors promoting and hindering simulation training. The main categories were trainers, simulation environment, simulation scenario, atmosphere and organizational level. The results of the literature review were consistent with the issues arising from the theoretical framework of simulation pedagogy. Feedback, trust and the amount of exercises emerged as the three most important things, which were also referred in the feedback of the training day.
Based on the written feedback received, the training was successfully planned and implemented. The issues that emerged from the theoretical framework and the literature review could be used in the planning of the training. The goal of producing a high-quality simulation training was successfully achieved. The partner organisation received the materials made for the training, which can be used in future trainings. The authors of the thesis gained valuable theoretical knowledge about seizuring and its treatment, as well as experience in planning and implementing simulation training.