Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Visuaalisten efektien kehittäminen pelihahmolle

Kykkänen, Essi (2024)

 
Avaa tiedosto
Kykkanen_Essi.pdf (2.342Mt)
Lataukset: 


Kykkänen, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127853
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisia efektejä ja niiden kehittämistä aina suunnittelusta toteutukseen. Kehitysympäristönä toimi Unreal Engine -pelimoottori, jonka sisäistä Niagara VFX -työkalua hyödynnettiin efektien toteuttamiseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnittelun ja toteutuksen avulla selvittää, kuinka visuaalisia efektejä voidaan kehittää pelihahmolle. Tarkemmin työn aikana kehitetyt visuaaliset efektit olivat partikkeliefektejä. Päätavoitteen lisäksi oli tarkoitus selvittää myös keinoja efektien optimoimiseksi.

Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimuksen aikana havainnoitiin työn kannalta samantyyppisiä olemassa olevia efektejä, joiden perusteella selvitettiin niille ominaisia piirteitä. Havaintoja hyödynnettiin suunnitteluvaiheessa, joka toimi pohjana efektien toteutukselle. Suunnittelussa huomioitiin sekä visuaalisen että teknisen puolen suunnittelu.

Niagara-työkalun ja kehitysympäristön ominaisuuksia hyödyntäen työn tuloksena valmistui kolme partikkeliefektiä, jotka toimivat yhdessä hahmon animaatioiden kanssa. Niagara-työkalua käsitellään työn teoreettisessa osiossa ja sen ominaisuuksiin syvennytään enemmän efektien toteutusvaiheessa. Toteutuksen kuvaus pohjautuu kehittämistyön aikana tehtyihin kenttämuistiinpanoihin.

Koska kaikki suunnitellut efektit saatiin toteutettua, Niagara-työkalu siis osoittautui soveltuvaksi efektien kehittämiseen. Efekteillä on usein erilaisia toiminnallisuuksia, jotka on otettava huomioon pelihahmon osalta. Suunnitteluvaiheessa efektikokonaisuuksia jaettiin pienempiin osiin. Osittelu selkeytti alustavien ratkaisujen tekemistä teknisen suunnittelun aikana, joka puolestaan helpotti efektien toteuttamista. Optimoinnin keinojen soveltaminen jäi hieman yksipuoliseksi, mutta sen jatkaminen on eräs jatkokehityksen mahdollisuus. Optimoinnin osalta saatiin kuitenkin kerättyä hyödyllistä teoriaa efektien tehokkuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste