RADIAATTORIN VIENTI JAPANIIN : Case: Rettig Lämpö Oy
Juvonen, Satu (2015)
Juvonen, Satu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli radiaattorin vienti Japaniin. Tässä opinnäytetyössä käytettiin case-yrityksenä pietarsaarelaista Rettig Lämpö Oy:tä. Rettig Lämpö Oy valmistaa muun muassa vesikiertoisia lämmityspattereita. Opinnäytetyö toteutettiin oman mielenkiinnon mukaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville miten Rettig Lämmön vientiprosessi käytännössä meni, ennen kesällä 2014 tapahtunutta organisaatiomuutosta. Organisaatiomuutoksesta johtuen Japanin vientijärjestelyt ja tuotanto siirtyivät kesällä 2014 Rettigin tehtaalle Puolaan. Työn toinen tavoite oli kerätä lukijalle tietopaketti siitä, mitä täytyy ottaa huomioon erityisesti Japaniin viennissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että opinnäytetyö tarjoaisi tietoa niille yrityksille, jotka harkitsevat vientiä Japaniin. Tutkimusongelmana oli saada selville käyttävätkö yritykset viennissä samoja tapoja kuin Rettig. Tutkimusongelmaan pyrittiin saamaan vastaus laatimalla teoriapohja ja kvalitatiivinen tutkimus.
Teoriaosuudessa käsiteltiin vientiä, mutta sen laajuuden takia se rajattiin teoriaosuuden viennin muodollisuuksiin, jotka pitäisi tietää ja harkita ennen itse vientitapahtumaa. Teoriassa tarkasteltiin myös mahdolliset kuljetusmuodot Japaniin sekä Japania vientikohteena. Työn keskeisiä aihealueita olivat vienti, kuljetus ja Japani. Työn tutkimusosassa tutkittiin vientiratkaisuja, kuljetuksiin liittyviä seikkoja ja Japanin kaupan- ja kulttuuripiirteitä. Työn lopussa on kerätty huomioita aloittaville yrityksille yhteenvedoksi.
Tutkimukseen haastateltiin seitsemän henkilöä marras- ja joulukuussa 2014. Haastatteluilla selvitettiin minkälaisilla toimilla ja valinnoilla yritykset vievät tuotteitaan Japaniin. Lisäksi selvitettiin millaisia kauppakumppaneita japanilaiset ovat. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin laadittujen kuvioiden avulla. Kaikki yritykset käyttivät joko huolitsijapalveluita, varustamoa tai rahtiliikkeitä. Useimmissa yrityksissä vienti oli asiakkaan toimesta, koska toimituslauseke oli Ex Works. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Rettigin ja haastatelluiden yritysten välillä oli havaittavissa vähän eroja, mutta jokaisella yrityksellä on omat muotoutuneet kauppatavat japanilaisten kanssa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin vientiä, mutta sen laajuuden takia se rajattiin teoriaosuuden viennin muodollisuuksiin, jotka pitäisi tietää ja harkita ennen itse vientitapahtumaa. Teoriassa tarkasteltiin myös mahdolliset kuljetusmuodot Japaniin sekä Japania vientikohteena. Työn keskeisiä aihealueita olivat vienti, kuljetus ja Japani. Työn tutkimusosassa tutkittiin vientiratkaisuja, kuljetuksiin liittyviä seikkoja ja Japanin kaupan- ja kulttuuripiirteitä. Työn lopussa on kerätty huomioita aloittaville yrityksille yhteenvedoksi.
Tutkimukseen haastateltiin seitsemän henkilöä marras- ja joulukuussa 2014. Haastatteluilla selvitettiin minkälaisilla toimilla ja valinnoilla yritykset vievät tuotteitaan Japaniin. Lisäksi selvitettiin millaisia kauppakumppaneita japanilaiset ovat. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin laadittujen kuvioiden avulla. Kaikki yritykset käyttivät joko huolitsijapalveluita, varustamoa tai rahtiliikkeitä. Useimmissa yrityksissä vienti oli asiakkaan toimesta, koska toimituslauseke oli Ex Works. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että Rettigin ja haastatelluiden yritysten välillä oli havaittavissa vähän eroja, mutta jokaisella yrityksellä on omat muotoutuneet kauppatavat japanilaisten kanssa.