Nuorten kokemuksia digitaalisen nuorisotyön vaikutuksista hyvinvointiin
Salo, Nea-Camilla (2024)
Salo, Nea-Camilla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111228033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111228033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden toimintaan osallistuvien 13–28-vuotiaiden nuorten kokemuksia digitaalisen nuorisotyön vaikutuksista hyvinvointiin. Opinnäytetyö pyrkii myös tarkastelemaan sitä, millaiset asiat edistävät nuorten hyvinvoinnin kokemuksia digitaalisessa nuorisotyössä ja millaisena nuoret kokevat digitaalisen nuorisotyön toiminnan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli Webropol-verkkokysely, jota pidettiin auki 3 viikkoa keväällä 2024. Verkkokyselyn avoimiin kysymyksiin hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla vastauksia saatiin teemoiteltua. Kyselyn tuloksista ilmeni, että digitaalinen nuorisotyö on onnistunut vaikuttamaan nuorten hyvinvoinnin kokemuksiin positiivisesti ja hyvinvointia edistävästi.
Valtaosa kyselyyn vastanneista nuorista kokee digitaalisen nuorisotyön toiminnan vahvistavan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Toimintaan osallistuvat nuoret kokevat saavansa tehdä itselleen mieluisia asioita toiminnan puitteissa, joihin lukeutuvat muun muassa videopelaaminen, erilaisiin ryhmiin osallistuminen ja ylipäätään toimintaan osallistuminen niin fyysisessä kuin verkkovälitteisessäkin ympäristössä. Tuloksista ilmenee, että toiminnan myötä nuoret saavat myös tutustua uusiin ihmisiin, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita, ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Tärkeänä asiana digitaalisen nuorisotyön toiminnassa koetaankin toiminnan yhteisöllisyys, joka nähdään hyvinvointia tukevana tekijänä.
Opinnäytetyöstä saaduilla tuloksilla lisätään tietoutta siitä, miten digitaalinen nuorisotyö voi vaikuttaa nuorten hyvinvoinnin kokemuksiin ja miten digitaalisen nuorisotyön avulla voidaan edesauttaa nuorten kokemaa hyvinvointia. Tuloksia voidaan hyödyntää kehittämistöitä tai jatkotutkimuksia varten. The objective of this thesis was to examine adolescents aged 13–28 who take part in the activities of Youth Services of the City of Tampere and their experiences of the effects of digital youth work on their well-being. The thesis also aimed to show what kind of things contribute to adolescents' well-being experiences in the field of digital youth work and how adolescents experience digital youth work itself.
Quantitative research was used as the research method in this thesis. The data collection method was an online survey which was held on the Webropol platform. The online survey was open for 3 weeks in the spring of 2024. A qualitative research method was used for the open-ended questions of the online survey. The results of the survey showed that digital youth work had succeeded in influencing the well-being experiences of adolescents in a positive way, managing to promote well-being.
The majority of adolescents who replied to the survey felt that digital youth work strengthens well-being holistically. The adolescents who take part in digital youth work feel that they can do things that they like and want to do, which include playing video games, participating in various groups and generally taking part in the activities of digital youth work - in both physical and online environments. The results show that with digital youth work adolescents are able to meet new people with the same interests and spend time with their friends. A sense of community was seen as an important factor that supports adolescents' well-being.
The results obtained from this thesis increase awareness of how digital youth work can affect adolescents' well-being experiences and how digital youth work can be used to contribute to the well-being experienced by adolescents. The results can be used for development work or further research.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä oli Webropol-verkkokysely, jota pidettiin auki 3 viikkoa keväällä 2024. Verkkokyselyn avoimiin kysymyksiin hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, jonka avulla vastauksia saatiin teemoiteltua. Kyselyn tuloksista ilmeni, että digitaalinen nuorisotyö on onnistunut vaikuttamaan nuorten hyvinvoinnin kokemuksiin positiivisesti ja hyvinvointia edistävästi.
Valtaosa kyselyyn vastanneista nuorista kokee digitaalisen nuorisotyön toiminnan vahvistavan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Toimintaan osallistuvat nuoret kokevat saavansa tehdä itselleen mieluisia asioita toiminnan puitteissa, joihin lukeutuvat muun muassa videopelaaminen, erilaisiin ryhmiin osallistuminen ja ylipäätään toimintaan osallistuminen niin fyysisessä kuin verkkovälitteisessäkin ympäristössä. Tuloksista ilmenee, että toiminnan myötä nuoret saavat myös tutustua uusiin ihmisiin, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita, ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Tärkeänä asiana digitaalisen nuorisotyön toiminnassa koetaankin toiminnan yhteisöllisyys, joka nähdään hyvinvointia tukevana tekijänä.
Opinnäytetyöstä saaduilla tuloksilla lisätään tietoutta siitä, miten digitaalinen nuorisotyö voi vaikuttaa nuorten hyvinvoinnin kokemuksiin ja miten digitaalisen nuorisotyön avulla voidaan edesauttaa nuorten kokemaa hyvinvointia. Tuloksia voidaan hyödyntää kehittämistöitä tai jatkotutkimuksia varten.
Quantitative research was used as the research method in this thesis. The data collection method was an online survey which was held on the Webropol platform. The online survey was open for 3 weeks in the spring of 2024. A qualitative research method was used for the open-ended questions of the online survey. The results of the survey showed that digital youth work had succeeded in influencing the well-being experiences of adolescents in a positive way, managing to promote well-being.
The majority of adolescents who replied to the survey felt that digital youth work strengthens well-being holistically. The adolescents who take part in digital youth work feel that they can do things that they like and want to do, which include playing video games, participating in various groups and generally taking part in the activities of digital youth work - in both physical and online environments. The results show that with digital youth work adolescents are able to meet new people with the same interests and spend time with their friends. A sense of community was seen as an important factor that supports adolescents' well-being.
The results obtained from this thesis increase awareness of how digital youth work can affect adolescents' well-being experiences and how digital youth work can be used to contribute to the well-being experienced by adolescents. The results can be used for development work or further research.