Opas valmennus- ja ohjaustyötä tekevän ammattilaisen osaamistarpeiden tunnistamiseen, kun asiakkaana on autisti
Järvinen, Cheyenne (2024)
Järvinen, Cheyenne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111328085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111328085
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia osaamistarpeita autististen asiakkaiden valmennus- ja ohjaustyö edellyttää ammattilaiselta. Työn tavoitteena oli tuottaa opas, joka tarjoaa ammattilaisille työkalun osaamisen itsearviointiin ja osaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Neuromoninaisille, joka kouluttaa ja konsultoi organisaatioita neuromoninaisuudesta, neurovähemmistöihin kuuluvien henkilöiden kohtaamisesta, yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin ajalla 1.1.2024-16.10.2024.
Työn tietoperusta toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön alussa määriteltiin, mitä on valmennus- ja ohjaustyö ja sen viitekehykseksi valittiin itsemääräämisteoria. Teorian mukaan yksilön psykologisten perustarpeiden - eli koetun autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden – tyydyttäminen lisää yksilön motivaatiota, suorituskykyä ja hyvinvointia. Itsemääräämisteorian avulla arvioitiin myöhemmin tietoperustassa esiteltyjä näkökulmia, kuten traumainformoidun työotteen ja neurovahvistavan lähestymistavan tieteellistä vahvuutta.
Ammattilaisten osaamistarpeiden arvioimisen viitekehykseksi valittiin suomalainen valmennusosaamisen malli. Työssä mallia sovellettiin palvelemaan selkeämmin ja laaja-alaisemmin eri toimintaympäristöissä toimivia ammattilaisia. Sovellettu malli koostuu kolmesta keskeisestä osa-alueesta: toimintaympäristöstä, ammattilaisen osaamistarpeista ja asiakkaasta. Näiden osa-alueiden ja niiden välisten suhteiden ymmärryksen avulla ammattilainen voi arvioida, millaisia osaamistarpeita hänellä on omassa toimintaympäristössään.
Koska opinnäytetyössä tutkittiin autististen asiakkaiden kanssa toimivien ammattilaisten osaamistarpeita, työssä määriteltiin mitä autismi on. Lisäksi työssä perehdyttiin vammaisuuden ja syrjinnän käsitteisiin. Näiden käsitteiden ymmärtäminen autismin kontekstissa on ammattilaiselle välttämätöntä, jotta palvelut voidaan toteuttaa eettisesti ja asiakkaan oikeuksia kunnioittaen. Työssä perehdyttiin myös autististen henkilöiden traumaattisiin elämänkokemuksiin ja niiden vaikutuksiin asiakkaaseen. Ammattilaisen tulee olla esimerkiksi tietoinen siitä, miten syrjintä vaikuttaa asiakkaan elämään. Hänen on myös itse osattava toimia syrjimättömästi ja tunnistettava valta-asemansa vaikutukset asiakkaaseen. Työn lopussa esiteltiin traumainformoitu työote ja neurovahvistava lähestymistapa, jotka tarjoavat työkaluja ja menetelmiä traumasensitiiviseen ja syrjimättömään työtapaan sekä eettisesti kestävien palveluiden muotoilemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas, jonka avulla ammattilainen pystyy arvioimaan osaamisensa tasoa ja kehityskohteitaan. Opas tukee ammattilaista tekemään vastuullisempia valmennusprosessia koskevia päätöksiä, kun hänen asiakkaana on autistinen henkilö.
Työn tietoperusta toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyön alussa määriteltiin, mitä on valmennus- ja ohjaustyö ja sen viitekehykseksi valittiin itsemääräämisteoria. Teorian mukaan yksilön psykologisten perustarpeiden - eli koetun autonomian, kyvykkyyden ja yhteenkuuluvuuden – tyydyttäminen lisää yksilön motivaatiota, suorituskykyä ja hyvinvointia. Itsemääräämisteorian avulla arvioitiin myöhemmin tietoperustassa esiteltyjä näkökulmia, kuten traumainformoidun työotteen ja neurovahvistavan lähestymistavan tieteellistä vahvuutta.
Ammattilaisten osaamistarpeiden arvioimisen viitekehykseksi valittiin suomalainen valmennusosaamisen malli. Työssä mallia sovellettiin palvelemaan selkeämmin ja laaja-alaisemmin eri toimintaympäristöissä toimivia ammattilaisia. Sovellettu malli koostuu kolmesta keskeisestä osa-alueesta: toimintaympäristöstä, ammattilaisen osaamistarpeista ja asiakkaasta. Näiden osa-alueiden ja niiden välisten suhteiden ymmärryksen avulla ammattilainen voi arvioida, millaisia osaamistarpeita hänellä on omassa toimintaympäristössään.
Koska opinnäytetyössä tutkittiin autististen asiakkaiden kanssa toimivien ammattilaisten osaamistarpeita, työssä määriteltiin mitä autismi on. Lisäksi työssä perehdyttiin vammaisuuden ja syrjinnän käsitteisiin. Näiden käsitteiden ymmärtäminen autismin kontekstissa on ammattilaiselle välttämätöntä, jotta palvelut voidaan toteuttaa eettisesti ja asiakkaan oikeuksia kunnioittaen. Työssä perehdyttiin myös autististen henkilöiden traumaattisiin elämänkokemuksiin ja niiden vaikutuksiin asiakkaaseen. Ammattilaisen tulee olla esimerkiksi tietoinen siitä, miten syrjintä vaikuttaa asiakkaan elämään. Hänen on myös itse osattava toimia syrjimättömästi ja tunnistettava valta-asemansa vaikutukset asiakkaaseen. Työn lopussa esiteltiin traumainformoitu työote ja neurovahvistava lähestymistapa, jotka tarjoavat työkaluja ja menetelmiä traumasensitiiviseen ja syrjimättömään työtapaan sekä eettisesti kestävien palveluiden muotoilemiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas, jonka avulla ammattilainen pystyy arvioimaan osaamisensa tasoa ja kehityskohteitaan. Opas tukee ammattilaista tekemään vastuullisempia valmennusprosessia koskevia päätöksiä, kun hänen asiakkaana on autistinen henkilö.