Näkökulmia liiketalouden AMK-pedagogiikkaan
Editoija
Mattila, Jukka I.
Palojärvi, Henna-Liisa
Varsta, Raisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-441-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-441-8
Tiivistelmä
Tämä julkaisu kokoaa Metropolian liiketalouden alan – tutta¬vallisemmin Metropolia Business Schoolin – henkilöstön aja¬tuksia ja kokemuksia siitä, miten ammattikorkeakoulutusta kehitetään sekä sisällöllisesti että pedagogisesti vastaamaan työelämän ja yhteiskunnan muuttuvia tarpeita.
Artikkelikokoelman sisältö on muotoutunut sen kirjoittajien vuosikym¬menten aikana kertyneen kehittämisosaamisen ja syvällisen pedagogisen näkemyksen pohjalta. Kirjan pääteemaksi nousee ammattikorkeakoulupedagogiikka, ja sitä kuvataan kattavasti sekä institutionaalisella, strategisella että operatiivisella tasolla, käytännönläheisellä otteella.
Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä opettajien erilaisten kokemusten ja kokeilujen kollegiaalinen jakaminen on arvokasta. Samaa pyörää ei kannata keksiä uudestaan, ja jatkuva – ajoittain yksinäinenkin – uuden kehittäminen on myös kuormittavampaa kuin kollegan kokemuksista ammentaminen. Osaamista ja oivalluksia jakamalla voimme siis vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin ja sitä kautta myös opiskelijoiden hyvinvointiin.
Artikkelikokoelman sisältö on muotoutunut sen kirjoittajien vuosikym¬menten aikana kertyneen kehittämisosaamisen ja syvällisen pedagogisen näkemyksen pohjalta. Kirjan pääteemaksi nousee ammattikorkeakoulupedagogiikka, ja sitä kuvataan kattavasti sekä institutionaalisella, strategisella että operatiivisella tasolla, käytännönläheisellä otteella.
Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä opettajien erilaisten kokemusten ja kokeilujen kollegiaalinen jakaminen on arvokasta. Samaa pyörää ei kannata keksiä uudestaan, ja jatkuva – ajoittain yksinäinenkin – uuden kehittäminen on myös kuormittavampaa kuin kollegan kokemuksista ammentaminen. Osaamista ja oivalluksia jakamalla voimme siis vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin ja sitä kautta myös opiskelijoiden hyvinvointiin.
