Työntekijöiden kokemuksia työssä jaksamisesta yksityisessä sosiaalipalveluja tuottavan organisaation asumisyksiköissä
Ääpälä, Jasmi (2024)
Ääpälä, Jasmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428184
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia työssä jaksamisestaan eräässä yksityisessä sosiaalipalveluja tuottavan organisaation asumisyksiköissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta sekä ymmärtää työssä jaksamiseen vaikuttavia edistäviä ja estäviä tekijöitä työntekijöiden kokemusten kautta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Yhteensä haastateltiin seitsemää työntekijää. Haastattelut toteutettiin osittain strukturoituna yksilöhaastatteluina etänä Teams-sovelluksen kautta. Asumisyksiköiden työntekijöiden kokemusten mukaan työssä jaksamista edistävät ja estävät tekijät voitiin jaotella karkeasti työympäristöön, työyhteisöön ja organisaatioon liittyviin tekijöihin.
Tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat työssä jaksamistaan edistäviksi tekijöiksi muun muassa työympäristön kodinomaisuuden ja viihtyvyyden sekä toimivat tilat ja laitteet. Asiakastyössä koetut onnistumisen kokemukset olivat tärkeitä. Edistäviksi tekijöiksi työyhteisön osalta nousivat hyvä työilmapiiri ja toimivat henkilökemiat, hyvä johtaminen ja esimiestyö sekä työntekijöiden pysyvyys. Organisaatio tasolla työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi kerrottiin esimerkiksi yhteisöllinen työvuorosuunnittelu sekä hyvät työpaikkaedut.
Työhyvinvointia estäviksi tekijöiksi koettiin epäkäytännölliset työtilat sekä työn kuormittavuus ja väkivallan uhka. Myös työntekijöiden vaihtuvuus, sijaisten käyttö ja tarve, huonot henkilökemiat, viestintä ja huono johtaminen vaikuttivat työntekijöiden työssä jaksamiseen estävästi.
Tämän opinnäytetyön tuottamaa tietoa organisaatio voi hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämisessään. Tuloksissa esille nousseita työntekijöiden kokemia työssä jaksamisen edistäviä tekijöitä organisaatio voi vahvistaa ja tukea, kun taas esille nousseita työssä jaksamista estäviä tekijöitä organisaatio voi kehittää tai näihin mahdollisuuksien mukaan vaikuttaa. The purpose of this study was to investigate employees’ experiences of coping at work in one of the housing units of a private social service organization. The aim of the thesis was to raise awareness and understand the factors that promote and prevent coping at work through the experiences of employees.
The material for the thesis was collected by interviewing the employees of the target organisation. A total of seven employees were interviewed. The interviews were conducted as partially structured individual interviews remotely via the Teams-application.
According to the experiences of the employees of the housing units, the factors that promote and prevent coping at work could be broadly divided into factors related to the working environment, the work community and the organization.
The results showed that employees felt that factors contributing to their wellbeing at work included the home-likeness and comfort of the working environment, functional facilities and equipment. The experiences of success in customer work were important. In terms of the work community, good working atmosphere and functional person chemistry, good management and supervi sory work, as well as employee retention emerged as contributing factors. At the organizational level, as factors promoting well-being at work were reported for example communal work shift planning as well as good workplace benefits.
The factors preventing well-being at work were perceived to be impractical workspaces as well as the workload of work and the threat of violence. Employee turnover, the use and need of substitutes, poor personal chemistry, communication and poor management also had an adverse effect on employees' coping at work.
The information produced by this thesis can be utilized by the organization in developing well-being at work. The factors that have emerged in the results to promote employee coping at work can be strengthened and supported by the organization, while the factors that have emerged to prevent coping at work can be developed or, where possible, influenced by the organization.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Yhteensä haastateltiin seitsemää työntekijää. Haastattelut toteutettiin osittain strukturoituna yksilöhaastatteluina etänä Teams-sovelluksen kautta. Asumisyksiköiden työntekijöiden kokemusten mukaan työssä jaksamista edistävät ja estävät tekijät voitiin jaotella karkeasti työympäristöön, työyhteisöön ja organisaatioon liittyviin tekijöihin.
Tulokset osoittivat, että työntekijät kokivat työssä jaksamistaan edistäviksi tekijöiksi muun muassa työympäristön kodinomaisuuden ja viihtyvyyden sekä toimivat tilat ja laitteet. Asiakastyössä koetut onnistumisen kokemukset olivat tärkeitä. Edistäviksi tekijöiksi työyhteisön osalta nousivat hyvä työilmapiiri ja toimivat henkilökemiat, hyvä johtaminen ja esimiestyö sekä työntekijöiden pysyvyys. Organisaatio tasolla työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi kerrottiin esimerkiksi yhteisöllinen työvuorosuunnittelu sekä hyvät työpaikkaedut.
Työhyvinvointia estäviksi tekijöiksi koettiin epäkäytännölliset työtilat sekä työn kuormittavuus ja väkivallan uhka. Myös työntekijöiden vaihtuvuus, sijaisten käyttö ja tarve, huonot henkilökemiat, viestintä ja huono johtaminen vaikuttivat työntekijöiden työssä jaksamiseen estävästi.
Tämän opinnäytetyön tuottamaa tietoa organisaatio voi hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämisessään. Tuloksissa esille nousseita työntekijöiden kokemia työssä jaksamisen edistäviä tekijöitä organisaatio voi vahvistaa ja tukea, kun taas esille nousseita työssä jaksamista estäviä tekijöitä organisaatio voi kehittää tai näihin mahdollisuuksien mukaan vaikuttaa.
The material for the thesis was collected by interviewing the employees of the target organisation. A total of seven employees were interviewed. The interviews were conducted as partially structured individual interviews remotely via the Teams-application.
According to the experiences of the employees of the housing units, the factors that promote and prevent coping at work could be broadly divided into factors related to the working environment, the work community and the organization.
The results showed that employees felt that factors contributing to their wellbeing at work included the home-likeness and comfort of the working environment, functional facilities and equipment. The experiences of success in customer work were important. In terms of the work community, good working atmosphere and functional person chemistry, good management and supervi sory work, as well as employee retention emerged as contributing factors. At the organizational level, as factors promoting well-being at work were reported for example communal work shift planning as well as good workplace benefits.
The factors preventing well-being at work were perceived to be impractical workspaces as well as the workload of work and the threat of violence. Employee turnover, the use and need of substitutes, poor personal chemistry, communication and poor management also had an adverse effect on employees' coping at work.
The information produced by this thesis can be utilized by the organization in developing well-being at work. The factors that have emerged in the results to promote employee coping at work can be strengthened and supported by the organization, while the factors that have emerged to prevent coping at work can be developed or, where possible, influenced by the organization.