Tunneälykkyyden vaikutus asiakaspalvelutyössä
Matilainen, Lauriina (2024)
Matilainen, Lauriina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428217
Tiivistelmä
2020-luvulla kiihtyvä teknologian kehitys tuo yhä enemmän tekoälyn luomia palveluita helpottamaan asiakaspalvelua. Inhimillisten asiakaspalveluiden kokemus korostuu ja luo syvemmän merkityksen asiakkaille. Tunneälykkyyden rooli nousee inhimillisessä asiakaspalvelussa ja näin ollen tunneälykkyyden rooli työelämä taitona kasvaa.
Tämä opinnäytetyö vastaa siihen, miten tunneälykkyys vaikuttaa asiakaspalveluun. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, onko tunneälykkyydellä vaikutusta asiakaspalvelussa sekä miten tunneälykkyyttä voi kehittää. Työn toimeksiantajana toimii XXL Sports & Outdoor Oy Kaleva.
Kehittämistyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen asiakaspalvelulaadun mittaamista koskevaa raporttia, työtyytyväisyysraporttia sekä toimeksiantajayritykselle luotua kyselyä koskien tunneälykkyyttä. Keskeisimpinä johtopäätöksinä oli se, ettei tunneälykkyydestä tiedetä tarpeeksi ja siihen toivotaan koulutusta toimeksiantajaorganisaation työntekijöiden toimesta.
Toimintaehdotuksena opinnäytetyöntekijä loi koulutuspaketin, jossa perehdytään tunneälykkyyteen sekä sen kehittämisen eri menetelmiin.
Tämä opinnäytetyö vastaa siihen, miten tunneälykkyys vaikuttaa asiakaspalveluun. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, onko tunneälykkyydellä vaikutusta asiakaspalvelussa sekä miten tunneälykkyyttä voi kehittää. Työn toimeksiantajana toimii XXL Sports & Outdoor Oy Kaleva.
Kehittämistyössä käytettiin toimeksiantajayrityksen asiakaspalvelulaadun mittaamista koskevaa raporttia, työtyytyväisyysraporttia sekä toimeksiantajayritykselle luotua kyselyä koskien tunneälykkyyttä. Keskeisimpinä johtopäätöksinä oli se, ettei tunneälykkyydestä tiedetä tarpeeksi ja siihen toivotaan koulutusta toimeksiantajaorganisaation työntekijöiden toimesta.
Toimintaehdotuksena opinnäytetyöntekijä loi koulutuspaketin, jossa perehdytään tunneälykkyyteen sekä sen kehittämisen eri menetelmiin.