B2B-myyntiprosessin modernisointi ja modernin myyjän rooli
Määttä, Teemu (2024)
Määttä, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528298
Tiivistelmä
Voidaanko sanoa, että myyntiprosesseja on yhtä monia kuin on myyjiä, perustuen ajatukseen myynnin olevan ihmisten välistä vuorovaikutusta?
Yritysten väliset liikesuhteet ovat kehittyneet transaktioista yhteistyökumppanuuksiksi, mikä on muuttanut merkittävästi sekä myynti- että hankintaprosesseja. Liiketoimintaympäristön monimutkaistuessa toiminnan tehokkuudesta on tullut yrityksille keskeinen erottava tekijä. Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat nousseet keskeisiksi osaksi asiakaskokemusta ja myyntiprosesseja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää perinteisen valmistavan alan pk-yrityksen uusi myyntiprosessi sekä tarkastellaan myyjän roolia nykyaikaisessa B2B-ympäristössä.
Tutkimuksessa yhdistetään kaksi eri lähestymistapaa: teoriapohjainen selvitys ja kvalitatiivinen tutkimus. Kirjallisuuskatsauksessa ja laadullisessa tutkimuksessa käsitellään kolmea keskeistä kysymystä: 1) Millainen on yrityksen asiakkaiden tyypillinen hankintaprosessi? 2) Miten nykyaikaiset myyjät ja nykyinen myyntiprosessi näkyvät käytännössä? 3) Miten asiakkaat haluavat, että heitä lähestytään ja palvellaan?
Teoriapohjainen selvitys tehdään kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoidaan kirjallisuutta ja akateemisia julkaisuja selvittääkseen nykyaikaisen B2B-myynnin keskeisiä näkökohtia, kuten myyjän vaikutusta ostopäätöksiin ja asiakassuhteen rakentamiseen. Kvalitatiivisen teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään hankintaprosessia, arvioimaan nykyisten myyntikäytäntöjen tehokkuutta ja ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä. Kokonaisuudessaan tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa nykyisen prosessin puutteita ja haasteita sekä tarjota käytännön suosituksia yrityksen myyntiprosessin ja asiakaskokemuksen parantamiseen hyödyntäen nykyaikaisia trendejä ja innovaatioita.
Muodostuneet tulokset korostavat monikanavaisen myynnin, sosiaalisen myynnin ja tunneälyn merkitystä sekä niiden vaikutusta myynnin tuloksellisuuteen ja pitkäaikaisten kumppanuuksien kehittämiseen. Tulevaisuudessa voisi olla kiinnostavaa jatko käsitellä esimerkiksi asiakaspolkua ja -kokemusta eri kosketuspisteissä, myynti- ja markkinointiyhteistyötä pk-yrityksissä tai pk-organisaation tulevaisuuden vaatimuksia.
Yritysten väliset liikesuhteet ovat kehittyneet transaktioista yhteistyökumppanuuksiksi, mikä on muuttanut merkittävästi sekä myynti- että hankintaprosesseja. Liiketoimintaympäristön monimutkaistuessa toiminnan tehokkuudesta on tullut yrityksille keskeinen erottava tekijä. Digitalisaatio ja sosiaalinen media ovat nousseet keskeisiksi osaksi asiakaskokemusta ja myyntiprosesseja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää perinteisen valmistavan alan pk-yrityksen uusi myyntiprosessi sekä tarkastellaan myyjän roolia nykyaikaisessa B2B-ympäristössä.
Tutkimuksessa yhdistetään kaksi eri lähestymistapaa: teoriapohjainen selvitys ja kvalitatiivinen tutkimus. Kirjallisuuskatsauksessa ja laadullisessa tutkimuksessa käsitellään kolmea keskeistä kysymystä: 1) Millainen on yrityksen asiakkaiden tyypillinen hankintaprosessi? 2) Miten nykyaikaiset myyjät ja nykyinen myyntiprosessi näkyvät käytännössä? 3) Miten asiakkaat haluavat, että heitä lähestytään ja palvellaan?
Teoriapohjainen selvitys tehdään kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoidaan kirjallisuutta ja akateemisia julkaisuja selvittääkseen nykyaikaisen B2B-myynnin keskeisiä näkökohtia, kuten myyjän vaikutusta ostopäätöksiin ja asiakassuhteen rakentamiseen. Kvalitatiivisen teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään hankintaprosessia, arvioimaan nykyisten myyntikäytäntöjen tehokkuutta ja ymmärtämään asiakkaiden mieltymyksiä. Kokonaisuudessaan tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa nykyisen prosessin puutteita ja haasteita sekä tarjota käytännön suosituksia yrityksen myyntiprosessin ja asiakaskokemuksen parantamiseen hyödyntäen nykyaikaisia trendejä ja innovaatioita.
Muodostuneet tulokset korostavat monikanavaisen myynnin, sosiaalisen myynnin ja tunneälyn merkitystä sekä niiden vaikutusta myynnin tuloksellisuuteen ja pitkäaikaisten kumppanuuksien kehittämiseen. Tulevaisuudessa voisi olla kiinnostavaa jatko käsitellä esimerkiksi asiakaspolkua ja -kokemusta eri kosketuspisteissä, myynti- ja markkinointiyhteistyötä pk-yrityksissä tai pk-organisaation tulevaisuuden vaatimuksia.
