Sisällöntuotannon strategiat ja toteutus tapahtuma-alalla
Viljanen, Ona (2024)
Viljanen, Ona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka sisällöntuotannon strategiat ja niiden toteutus voivat tukea tapahtuma-alan markkinointia ja asiakassitouttamista. Työssä käsitellään kahta keskeistä teemaa: sisältömarkkinointia ja asiakasymmärrystä, sekä niiden roolia tapahtumamarkkinoinnissa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sisältömarkkinoinnin strategioita, kanavia ja mittaamista, sekä asiakasymmärryksen merkitystä sisällöntuotannossa. Näiden teoreettisten lähtökohtien avulla pyritään syventämään ymmärrystä siitä, kuinka kohdennettu ja hyvin suunniteltu sisältö voi edistää tapahtumien markkinointitavoitteita ja vahvistaa asiakassuhteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin
teemahaastatteluiden avulla. Sisällönanalyysi kohdistui haastateltavien näkemyksiin siitä, miten sisällöntuotannon strategiat tukevat tapahtumien markkinointia ja asiakassitoutumista. Haastatteluihin osallistui neljä sisältömarkkinoinnin ja asiakasymmärryksen ammattilaista, ja ne toteutettiin loka- ja marraskuussa 2024. Tulokset osoittivat, että hyvin suunniteltu ja kohderyhmän tarpeet huomioiva sisällöntuotanto on keskeinen menestystekijä tapahtumien markkinoinnissa. Monikanavainen viestintä ja visuaalinen sisältö koettiin erityisen tehokkaiksi keinoiksi sitouttaa ja houkutella yleisöä. Lisäksi asiakasymmärryksen syventäminen ja asiakaspalautteen hyödyntäminen nähtiin tärkeiksi tapahtumamarkkinoinnin kehittämisessä.
Johtopäätöksissä esitetään, että sisällöntuotannon strateginen suunnittelu ja asiakaslähtöisyys tukevat merkittävästi tapahtuma-alan tavoitteiden saavuttamista. Työ korostaa erityisesti tarinankerronnan ja kohdennetun sisällön merkitystä asiakaskokemuksen vahvistamisessa ja asiakassitoutumisen parantamisessa. Opinnäytetyön lopussa pohditaan tutkimuksen rajoituksia ja annetaan suosituksia tulevaisuuden kehitystyölle sisällöntuotannon ja tapahtumamarkkinoinnin saralla.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sisältömarkkinoinnin strategioita, kanavia ja mittaamista, sekä asiakasymmärryksen merkitystä sisällöntuotannossa. Näiden teoreettisten lähtökohtien avulla pyritään syventämään ymmärrystä siitä, kuinka kohdennettu ja hyvin suunniteltu sisältö voi edistää tapahtumien markkinointitavoitteita ja vahvistaa asiakassuhteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, ja aineisto kerättiin
teemahaastatteluiden avulla. Sisällönanalyysi kohdistui haastateltavien näkemyksiin siitä, miten sisällöntuotannon strategiat tukevat tapahtumien markkinointia ja asiakassitoutumista. Haastatteluihin osallistui neljä sisältömarkkinoinnin ja asiakasymmärryksen ammattilaista, ja ne toteutettiin loka- ja marraskuussa 2024. Tulokset osoittivat, että hyvin suunniteltu ja kohderyhmän tarpeet huomioiva sisällöntuotanto on keskeinen menestystekijä tapahtumien markkinoinnissa. Monikanavainen viestintä ja visuaalinen sisältö koettiin erityisen tehokkaiksi keinoiksi sitouttaa ja houkutella yleisöä. Lisäksi asiakasymmärryksen syventäminen ja asiakaspalautteen hyödyntäminen nähtiin tärkeiksi tapahtumamarkkinoinnin kehittämisessä.
Johtopäätöksissä esitetään, että sisällöntuotannon strateginen suunnittelu ja asiakaslähtöisyys tukevat merkittävästi tapahtuma-alan tavoitteiden saavuttamista. Työ korostaa erityisesti tarinankerronnan ja kohdennetun sisällön merkitystä asiakaskokemuksen vahvistamisessa ja asiakassitoutumisen parantamisessa. Opinnäytetyön lopussa pohditaan tutkimuksen rajoituksia ja annetaan suosituksia tulevaisuuden kehitystyölle sisällöntuotannon ja tapahtumamarkkinoinnin saralla.