Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bränditarina ja verkkoportfolio erottautumiskeinoina työnhaussa

Pöyhönen, Noora (2024)

Avaa tiedosto
Poyhonen_Noora.pdf (2.001Mt)
Lataukset: 


Pöyhönen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528348
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin rakentaminen ja sen pohjalta verkkoportfolion suunnittelu ja toteutus. Työn päätavoitteena on luoda ammattimainen portfolio markkinointialalle työllistymisen tueksi. Portfolion suunnittelu pohjautui omien luonteenvahvuuksien, tiimiroolin ja ammatillisten tavoitteiden määrittelyyn. Portfoliosta pyrittiin tekemään erottuva tuomalla mukaan henkilöbrändin tarina. Työn tarve ja ajankohtaisuus pohjautuivat tekijän tarpeeseen työllistyä valmistumisen jälkeen.

Työ etenee vetoketjumallia noudattaen. Johdannossa esitellään työn tarve, tavoitteet ja rajaukset sekä avataan olennaisimmat käsitteet. Tämän jälkeen käydään läpi henkilöbrändäyksen teoriaa sekä sen työnhakuun tuomia etuja pohtien samalla aihetta tekijän näkökulmasta.

Seuraavaksi käsitellään bränditarinan merkitystä henkilöbrändäyksessä ja työnhaussa. Seuraavassa luvussa suunnitellaan henkilöbrändi. Suunnittelu pohjautui segmenteistä luotuihin ostajapersooniin, luonteenvahvuuksiin ja ammatilliseen osaamiseen. Ostajapersoonien määrittämisessä hyödynnettiin avoimien työpaikkailmoitusten analysointia. Luonteenvahvuuksia kartoitettiin VIA-instituutin vahvuustestillä ja ammatillista osaamista tutkittiin vahvuus- ja osaamiskartan avulla. Näiden tekijöiden pohjalta rakennettiin henkilöbrändille kohderyhmässä resonoiva tarina.

Kolmannessa luvussa toteutetaan ja esitellään työn produkti eli verkkoportfolio, jonka erottautumisen keinona hyödynnetään henkilöbrändin tarinaa. Bränditarinan avulla pyritään luomaan lisäarvoa kohderyhmälle eli rekrytoijalle. Verkkoportfolioon koottiin olennaisimmat työnäytteet, joilla voidaan osoittaa hakijan ammatillista osaamista. Prosessissa huomioitiin visuaalinen ilme, sisältö, navigaatio ja kehitettiin keino tuoda tarina luontevaksi osaksi kokonaisuutta. Tehdyt valinnat pohjautuivat aikaisemmassa luvussa luotuun brändi-identiteettiin.

Pohdintaluvussa analysoidaan lopputulosta, asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja prosessin tuomia oppeja. Samalla pohditaan kehityskohtia ja mahdollisia jatkokehitysideoita.

Opinnäytetyöprosessi alkoi maaliskuussa 2024 ja valmistui saman vuoden marraskuussa.

Verkkoportfolio löytyy osoitteesta https://noorapoyhonen7.wixsite.com/noorapoyhonen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste