Visuaalinen verkkokurssi metsätalouden etäopetukseen ammattikorkeakoulussa : Etelä-Suomen kivennäismaiden kasvupaikat ja opaskasvit
Kariniemi, Anna-Leena (2024)
Kariniemi, Anna-Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528315
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää visuaalinen ja pedagogisesti tehokas verkkokurssi Etelä-Suomen kivennäismaiden kasvupaikkojen ja opaskasvien tunnistamiseen ammattikorkeakouluopiskelijoille. Työn tilaajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), jossa kurssi on tarkoitus ottaa käyttöön osana metsätalouden koulutusohjelman uudistunutta opintosuunnitelmaa syksyllä 2024. Verkkokurssi on suunniteltu erityisesti tukemaan eri taustoista tulevien opiskelijoiden oppimista ja sen sisältö on saavutettavissa sekä suomeksi että englanniksi, mikä palvelee myös HAMK:n kansainvälisiä opiskelijoita.
Kurssin suunnittelun lähtökohtana oli yhdistää metsätalouden opinnot ja mediatuottaminen digitalisoituvan oppimisympäristön tarpeisiin. Kurssin sisältö rakentuu visuaalisten elementtien, kuten videoiden, kuvien ja interaktiivisten tehtävien ympärille, mikä auttaa opiskelijoita konkretisoimaan kasvupaikkojen ja opaskasvien tunnistamista, kun he opiskelevat etänä. Etäopiskelijoiden tarpeet huomioitiin kurssin suunnittelussa rakentamalla joustava oppimisalusta, joka mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin.
Kaikki video- ja kuvamateriaali tuotettiin kurssia varten itse. Verkkokurssin tuotanto toi esiin monia käytännön haasteita, kuten monikielisen sisällön tuottamisen, videomateriaalin editoinnin tekniset ongelmat ja saavutettavuuden varmistamisen. Tärkeimpiä johtopäätöksiä oli visuaalisten ja interaktiivisten oppimateriaalien merkitys opiskelijoiden motivaation ja oppimistulosten kannalta.
Kurssin kehitystyö osoitti, että verkkopohjainen opetusmateriaali voi tehokkaasti tukea metsätalouden perusasioiden oppimista myös etänä, tarjoten opiskelijoille vahvan teoreettisen pohjan käytännön kenttäharjoituksia varten. Tässä opinnäytetyössä esitelty verkkokurssi vastaa nykyaikaisen metsäopetuksen tarpeisiin ja tukee opiskelijoiden oppimista riippumatta heidän aikaisemmasta taustastaan tai kielestään. Verkkokurssin sisältö on muokattavissa jatkokäyttöä varten, mikä mahdollistaa sen päivittämisen HAMK:n opetustarpeiden mukaisesti myös tulevaisuudessa.
Kurssin suunnittelun lähtökohtana oli yhdistää metsätalouden opinnot ja mediatuottaminen digitalisoituvan oppimisympäristön tarpeisiin. Kurssin sisältö rakentuu visuaalisten elementtien, kuten videoiden, kuvien ja interaktiivisten tehtävien ympärille, mikä auttaa opiskelijoita konkretisoimaan kasvupaikkojen ja opaskasvien tunnistamista, kun he opiskelevat etänä. Etäopiskelijoiden tarpeet huomioitiin kurssin suunnittelussa rakentamalla joustava oppimisalusta, joka mahdollistaa opiskelun omaan tahtiin.
Kaikki video- ja kuvamateriaali tuotettiin kurssia varten itse. Verkkokurssin tuotanto toi esiin monia käytännön haasteita, kuten monikielisen sisällön tuottamisen, videomateriaalin editoinnin tekniset ongelmat ja saavutettavuuden varmistamisen. Tärkeimpiä johtopäätöksiä oli visuaalisten ja interaktiivisten oppimateriaalien merkitys opiskelijoiden motivaation ja oppimistulosten kannalta.
Kurssin kehitystyö osoitti, että verkkopohjainen opetusmateriaali voi tehokkaasti tukea metsätalouden perusasioiden oppimista myös etänä, tarjoten opiskelijoille vahvan teoreettisen pohjan käytännön kenttäharjoituksia varten. Tässä opinnäytetyössä esitelty verkkokurssi vastaa nykyaikaisen metsäopetuksen tarpeisiin ja tukee opiskelijoiden oppimista riippumatta heidän aikaisemmasta taustastaan tai kielestään. Verkkokurssin sisältö on muokattavissa jatkokäyttöä varten, mikä mahdollistaa sen päivittämisen HAMK:n opetustarpeiden mukaisesti myös tulevaisuudessa.