Klaukkalan liikenneturvallisuussuunnitelma
Trap-Holm, Santeri (2024)
Trap-Holm, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Nurmijärvellä sijaitsevan Klaukkalan taajaman liikenneturvallisuutta, sen nykytilaa sekä tulevaisuuden haasteita, joita väestönkasvu ja keskusta-alueen laajeneminen tuottavat. Klaukkalan keskusta-alue ja etenkin Klaukkalantie, ovat erittäin ruuhkautuneita ruuhkahuipputunteina ja tämä luo haasteita liikenneturvallisuudelle.
Työn tavoitteena on kartoittaa liikenneturvallisuuden ongelmakohtia Klaukkalassa ja suunnitella lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuja näihin kohteisiin. Ratkaisua mietittäessä otettiin huomioon maankäyttö, paikan sijainti ja kustannustehokkuus. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös tulevaisuuden maankäyttö ja niiden tuomat haasteet.
Osana opinnäytetyötä tehtiin verkkokysely Klaukkalan liikenneturvallisuudesta, jossa pyrittiin saamaan tietoja eri kulkumuotojen kokemasta liikenneturvallisuudesta sekä vaaran paikoista Klaukkalassa. Kyselyn pohjalta sekä kartta-analyysien ja maastokäyntien perusteella valikoitui seitsemän kohdetta, joihin suunniteltiin erilaisia toimenpiteitä.
Suunnitellut toimenpiteet on jaettu lyhyellä- ja pitkällä aikavälillä toteutettaviin kokonaisuuksiin. Lyhyellä aikavälillä toteutettavia toimenpiteitä olivat muun muassa hidasteet, suojatien poisto ja uusien liikesensoreilla toimivien valaistujen suojatiemerkkien käyttö. Pidemmällä aikavälillä toteutettavia toimenpiteitä olivat isommat rakenteelliset muutokset, joilla oli vaikutuksia tien poikkileikkaukseen, kiertoliittymien lisääminen sekä liikenteen rauhoittamiskeinot tieosuuksilla.
Lyhyen aikavälin ratkaisuilla voidaan olettaa olevan turvallisuutta parantavia vaikutuksia rajallisesti, mutta joissain kohteissa pieni muutos voi parantaa liikenneturvallisuutta huomattavasti niin, että suurempaa toimenpidettä ei edes kannata toteuttaa. Pidemmän aikavälin ratkaisut ovat puolestaan ratkaisuja, joiden avulla saataisiin muutettua tieosuutta niin, että kohteessa olisi kaikkien kulkumuotojen kannalta paras ratkaisu.
Työn tavoitteena on kartoittaa liikenneturvallisuuden ongelmakohtia Klaukkalassa ja suunnitella lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuja näihin kohteisiin. Ratkaisua mietittäessä otettiin huomioon maankäyttö, paikan sijainti ja kustannustehokkuus. Suunnitelmassa otettiin huomioon myös tulevaisuuden maankäyttö ja niiden tuomat haasteet.
Osana opinnäytetyötä tehtiin verkkokysely Klaukkalan liikenneturvallisuudesta, jossa pyrittiin saamaan tietoja eri kulkumuotojen kokemasta liikenneturvallisuudesta sekä vaaran paikoista Klaukkalassa. Kyselyn pohjalta sekä kartta-analyysien ja maastokäyntien perusteella valikoitui seitsemän kohdetta, joihin suunniteltiin erilaisia toimenpiteitä.
Suunnitellut toimenpiteet on jaettu lyhyellä- ja pitkällä aikavälillä toteutettaviin kokonaisuuksiin. Lyhyellä aikavälillä toteutettavia toimenpiteitä olivat muun muassa hidasteet, suojatien poisto ja uusien liikesensoreilla toimivien valaistujen suojatiemerkkien käyttö. Pidemmällä aikavälillä toteutettavia toimenpiteitä olivat isommat rakenteelliset muutokset, joilla oli vaikutuksia tien poikkileikkaukseen, kiertoliittymien lisääminen sekä liikenteen rauhoittamiskeinot tieosuuksilla.
Lyhyen aikavälin ratkaisuilla voidaan olettaa olevan turvallisuutta parantavia vaikutuksia rajallisesti, mutta joissain kohteissa pieni muutos voi parantaa liikenneturvallisuutta huomattavasti niin, että suurempaa toimenpidettä ei edes kannata toteuttaa. Pidemmän aikavälin ratkaisut ovat puolestaan ratkaisuja, joiden avulla saataisiin muutettua tieosuutta niin, että kohteessa olisi kaikkien kulkumuotojen kannalta paras ratkaisu.