Digimarkkinointisuunnitelma, Suomen Rakennussuojat Oy
Kaasalainen, Otto (2024)
Kaasalainen, Otto
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528384
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on luoda Käytännöllinen ja toiminnallinen digimarkkinointisuunnitelma yritykselle Suomen Rakennussuojat Oy. Yrityksen toimisto sijaitsee Helsingissä, ja toiminta tapahtuu suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulla. Heidän toimintansa erikoistuu suojaustarvikkeiden maahantuontiin, myyntiin sekä palveluihin.
Digimarkkinointisuunnitelmaa aloitettiin tekemään toimeksiantajalle, sillä heiltä puuttui sellainen. Suomen Rakennussuojilla oli alustavasti jo sosiaalisen median kanavia toiminnassa, mutta markkinointisuunnitelma näiden käyttöön puuttui. Opinnäytetyössä tuodaan esiin kanavien käyttöä ja niiden tulosten mittaamista, jotta markkinoinnin toteuttaminen on helpompaa ja tuottavam-paa.
Digitaalinen markkinointi nykypäivänä on yrityksen kannalta tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa, jonka avulla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä ja asiakaskuntaa. Digitaalisen markkinoinnin avulla on mahdollista tavoittaa yrityksen kohderyhmiä ajasta ja paikasta riippumatta.
Tietoperustassa käydään läpi digitaalisen markkinoinnin muotoja sekä markkinoinnin suunnitelman toteutusta, joiden avulla voidaan työstää toimiva digimarkkinointisuunnitelma. Lähteinä opinnäytetyön tietoperustaan on käytetty kirjallisia lähteitä, englanninkielisiä lähteitä sekä verkkolähteitä, jotta tietoperustasta saadaan riittävän laaja.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi itse digimarkkinointi suunnitelman tekeminen Suomen Rakennussuojat Oy:lle. Tämän perään seuraa omaa pohdintaa opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön teko aloitettiin talvella 2023, ja se saatiin valmiiksi syksyllä 2024. Opinnäytetyön tuotos oli valmis digimarkkinointisuunnitelma, sekä toimiva työkalu; digimarkkinoinnin vuosikello. Suunnitelma itsessään sisältää kohderyhmän, nykytila-analyysin, tavoitteet sekä mittaamisen. Digimarkkinoinnin vuosikello on suunniteltu muokattavaksi tavoitteiden ja niiden saavutettavuuden mukaan. Suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
Digimarkkinointisuunnitelmaa aloitettiin tekemään toimeksiantajalle, sillä heiltä puuttui sellainen. Suomen Rakennussuojilla oli alustavasti jo sosiaalisen median kanavia toiminnassa, mutta markkinointisuunnitelma näiden käyttöön puuttui. Opinnäytetyössä tuodaan esiin kanavien käyttöä ja niiden tulosten mittaamista, jotta markkinoinnin toteuttaminen on helpompaa ja tuottavam-paa.
Digitaalinen markkinointi nykypäivänä on yrityksen kannalta tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa, jonka avulla voidaan lisätä yrityksen näkyvyyttä ja asiakaskuntaa. Digitaalisen markkinoinnin avulla on mahdollista tavoittaa yrityksen kohderyhmiä ajasta ja paikasta riippumatta.
Tietoperustassa käydään läpi digitaalisen markkinoinnin muotoja sekä markkinoinnin suunnitelman toteutusta, joiden avulla voidaan työstää toimiva digimarkkinointisuunnitelma. Lähteinä opinnäytetyön tietoperustaan on käytetty kirjallisia lähteitä, englanninkielisiä lähteitä sekä verkkolähteitä, jotta tietoperustasta saadaan riittävän laaja.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä käydään läpi itse digimarkkinointi suunnitelman tekeminen Suomen Rakennussuojat Oy:lle. Tämän perään seuraa omaa pohdintaa opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön teko aloitettiin talvella 2023, ja se saatiin valmiiksi syksyllä 2024. Opinnäytetyön tuotos oli valmis digimarkkinointisuunnitelma, sekä toimiva työkalu; digimarkkinoinnin vuosikello. Suunnitelma itsessään sisältää kohderyhmän, nykytila-analyysin, tavoitteet sekä mittaamisen. Digimarkkinoinnin vuosikello on suunniteltu muokattavaksi tavoitteiden ja niiden saavutettavuuden mukaan. Suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
