Suomen hotellien matka Michelinin avaintunnustuksen saavuttamiseksi
Chen, Fangda (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa haastattelututkimuksena Suomen laadukkaiden hotellien ja Suomen potentiaalisten Michelin-hotellien näkemykset uudesta Michelinin avaintunnustusta kohtaan. Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää haastateltavien hotellien edustajien näkemykset uudesta Michelin-avaimen tuomista mahdollisuuksista, mahdollisista lisäarvoista tarkastelemani hotellien liiketoiminnalle, tutkittavien hotellien suhtautumiset Michelinin avaintunnustuksen kriteeristöä kohtaan ja Michelin avaimen tunnettuus haastattelututkimukseen osallistuneiden hotelleiden keskuudessa. Näiden neljän tutkimuskysymysten lisäksi teen lyhyen yhteenvedon Michelin-avaimen tuomiin vaikutukset hotellin liiketoimin nalle, jossa huomioin kaikki hotellit mukaan lukien Suomen ulkopuolelta eli kansainvälisellä tasolla. Tietojen lähteet yhteenvedolle perustuvat tämän opinnäytetyön tietoperustasta ja haastattelututkimuksen tuloksista ja vastauksista.
Opinnäytetyön pääaiheena on Michelin-avain. Kyseessä on uudesta Michelin Guiden kehittämästä laatutunnustuksesta, jota on lanseerattu syksynä 2023 ja ensimmäiset Michelin-avaimella palkitut hotellit julkaistu huhtikuu 2024. Sama organisaatio Michelin Guide on kehittänyt monille entuudestaan tutumpi hierarkkista laatutunnustusta Michelin-tähdet. Michelin-avain eroaa pää asiassa Michelin-tähdestä mm. majoitusliikkeille tarkoitettuna laatutunnuksena ja palkitsemisen kriteereinä esim. palveluiden mukavuus, innovatiivisuus ja asiakaslähtöisyys, jota Michelin-tähden kriteeristöön ei kuulu tai kuuluu eri tavalla. Aiheen rajauksena valitsin hotellit, jotka harjoittavat liiketoimintaa Suomessa. Michelin-avaimen lisäksi avasin tietoperustassa Michelin-oppaasta, Michelin tähdestä ja yksittäisestä muusta laatutunnustuksesta esimerkkinä.
Tässä opinnäytetyössä ei ole nimetty toimeksiantajaa. Tämän opinnäytetyön tekemisen tarkoituksena olisi palvella majoitus- ja matkailualan ammattilaisia, alan oppilaitoksia ja koulutuksia, alalla opiskelevat sekä Michelin Guidesta, Michelin-avaimesta tai hotellimajoituksista kiinnostuneita. Tutkimustyön aiheena Michelin-avain on sen verran uusi ilmiö, jota uskon aiheesta kiinnostuneet haluavan ottamaan selvää.
Haastattelututkimuksen aikatauluina toteutui seuraavanlaisesti: Kutsut lähetetty 4. - 12.10.2024, jossa haastattelut tein viikolla 21. - 27.10.2024. Tutkimustuloksien analysointia tein 11. - 14.11.2024.
Tutkimustyyppistä opinnäytetyötä toteutin laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun muodossa. Opinnäytetyön tietoperustassa on sisältöä mm. Hotellin asiakaskohtaamispisteistä, Michelin-oppaasta ja sen historiasta, Michelin-tähdestä, Michelin-avaimesta sekä muusta laatu tunnustuksesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että monille hotellinsa edustajille Michelin-avain oli heille tuntematonta ennen tähän haastattelututkimukseen lähtemistä. Haastateltavien suhtautuminen Michelin-avaimelle oli hyvin vaihtelevaa ja kävi laidasta laitaan. Yhdestä laidasta ei Michelin avainta kiinnostanut ja toisesta laidasta oli sitä unelmoinutkin. Muut haastateltavista suhtautuivat Michelin-avaimeen näiden väliltä. Michelin-avaimen lisäarvoista olivat monet yhtä mieltä, että avaintunnustus tuo hotellilleen lisää näkyvyyttä ja positiivista mainetta. Michelin avaimen tuomat mahdollisuudet Suomen hotelleiden näkökulmasta tuli yksi erinomainen nosto, missä haastateltava peilasi Suomen ja Tanskan ravintolakulttuurit keskenään, josta on vahvaa näyttöä, miten Michelin-tähdet ovat muokanneet maan laadukkaan, innovoivaan ja trendikkääseen ravintolakulttuuriin. Samanlaista ilmiötä voisi nähdä Michelin-avaimesta, jossa tietynlainen kehityssuunta ruokkii sitä samaa kehityssuuntaa. Viimeisimpänä yhteenveto Michelin-avaimen tuomiin vaikutukset hotelliliiketoiminnalle. Mitä voidaan varmaksi sanoa, on uuden asiakaskunnan tavoittaminen Michelin Guide –alustalta, ulkoistettu concierge-palvelu, koska Michelin Guiden kautta varatut majoitukset sisältävät concierge-palvelun. Michelin-avain tuo lisää arvostusta ja paremman maineen hotellille, kun Michelin-avaimen/-avaimien palkitsemisen standardit korkeat.
Opinnäytetyön pääaiheena on Michelin-avain. Kyseessä on uudesta Michelin Guiden kehittämästä laatutunnustuksesta, jota on lanseerattu syksynä 2023 ja ensimmäiset Michelin-avaimella palkitut hotellit julkaistu huhtikuu 2024. Sama organisaatio Michelin Guide on kehittänyt monille entuudestaan tutumpi hierarkkista laatutunnustusta Michelin-tähdet. Michelin-avain eroaa pää asiassa Michelin-tähdestä mm. majoitusliikkeille tarkoitettuna laatutunnuksena ja palkitsemisen kriteereinä esim. palveluiden mukavuus, innovatiivisuus ja asiakaslähtöisyys, jota Michelin-tähden kriteeristöön ei kuulu tai kuuluu eri tavalla. Aiheen rajauksena valitsin hotellit, jotka harjoittavat liiketoimintaa Suomessa. Michelin-avaimen lisäksi avasin tietoperustassa Michelin-oppaasta, Michelin tähdestä ja yksittäisestä muusta laatutunnustuksesta esimerkkinä.
Tässä opinnäytetyössä ei ole nimetty toimeksiantajaa. Tämän opinnäytetyön tekemisen tarkoituksena olisi palvella majoitus- ja matkailualan ammattilaisia, alan oppilaitoksia ja koulutuksia, alalla opiskelevat sekä Michelin Guidesta, Michelin-avaimesta tai hotellimajoituksista kiinnostuneita. Tutkimustyön aiheena Michelin-avain on sen verran uusi ilmiö, jota uskon aiheesta kiinnostuneet haluavan ottamaan selvää.
Haastattelututkimuksen aikatauluina toteutui seuraavanlaisesti: Kutsut lähetetty 4. - 12.10.2024, jossa haastattelut tein viikolla 21. - 27.10.2024. Tutkimustuloksien analysointia tein 11. - 14.11.2024.
Tutkimustyyppistä opinnäytetyötä toteutin laadullisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun muodossa. Opinnäytetyön tietoperustassa on sisältöä mm. Hotellin asiakaskohtaamispisteistä, Michelin-oppaasta ja sen historiasta, Michelin-tähdestä, Michelin-avaimesta sekä muusta laatu tunnustuksesta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että monille hotellinsa edustajille Michelin-avain oli heille tuntematonta ennen tähän haastattelututkimukseen lähtemistä. Haastateltavien suhtautuminen Michelin-avaimelle oli hyvin vaihtelevaa ja kävi laidasta laitaan. Yhdestä laidasta ei Michelin avainta kiinnostanut ja toisesta laidasta oli sitä unelmoinutkin. Muut haastateltavista suhtautuivat Michelin-avaimeen näiden väliltä. Michelin-avaimen lisäarvoista olivat monet yhtä mieltä, että avaintunnustus tuo hotellilleen lisää näkyvyyttä ja positiivista mainetta. Michelin avaimen tuomat mahdollisuudet Suomen hotelleiden näkökulmasta tuli yksi erinomainen nosto, missä haastateltava peilasi Suomen ja Tanskan ravintolakulttuurit keskenään, josta on vahvaa näyttöä, miten Michelin-tähdet ovat muokanneet maan laadukkaan, innovoivaan ja trendikkääseen ravintolakulttuuriin. Samanlaista ilmiötä voisi nähdä Michelin-avaimesta, jossa tietynlainen kehityssuunta ruokkii sitä samaa kehityssuuntaa. Viimeisimpänä yhteenveto Michelin-avaimen tuomiin vaikutukset hotelliliiketoiminnalle. Mitä voidaan varmaksi sanoa, on uuden asiakaskunnan tavoittaminen Michelin Guide –alustalta, ulkoistettu concierge-palvelu, koska Michelin Guiden kautta varatut majoitukset sisältävät concierge-palvelun. Michelin-avain tuo lisää arvostusta ja paremman maineen hotellille, kun Michelin-avaimen/-avaimien palkitsemisen standardit korkeat.