Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Puhebotin mahdollisuudet ja haasteet

Nissinen, Aleksi (2024)

 
Avaa tiedosto
Nissinen_Aleksi.pdf (581.6Kt)
Lataukset: 


Nissinen, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528382
Tiivistelmä
Puhebotit ovat merkittävästi muuttaneet ihmisten ja järjestelmien välistä vuorovaikutusta mahdollistamalla luonnollisen kielen käytön keskusteluissa. Näitä edistyksellisiä järjestelmiä hyödynnetään laajasti eri toimialoilla, erityisesti asiakaspalvelussa, missä ne suorittavat toimenpiteitä, joita oli aiemmin mahdollista suorittaa vain ihmisten toimesta. Tämä opinnäytetyö tutkii puhebottien ohjelmistollisia ratkaisuja sekä niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Osana opinnäytetyötä on toteutettu kvalitatiivinen tutkimus, jossa kartoitettiin suomalaisissa organisaatioissa työskentelevien asiantuntijoiden kokemuksia puheboteista. Työn teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään puhebottien ohjelmistoarkkitehtuuria sekä keskeisiä teknologioita, jotka mahdollistavat luonnollisen kielen käytön vuorovaikutuksessa. Toisessa osassa pureudutaan puhebottien tarjoamiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin sekä tarkastellaan käyttökohteita, joihin niiden voidaan katsoa erityisesti soveltuvan.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmäksi valittiin suomalaiset organisaatiot, joiden katsottiin olevan tai olleen potentiaalisia puhebotin käyttäjiä. Kysely toimitettiin 50 organisaatiolle ja vastauksia saatiin yhteensä yhdeksältä henkilöltä. Vastausten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä, jonka avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä puhebotteihin liittyvistä kokemuksista ja näkemyksistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste