Osastotunti: SCIT-menetelmän käyttö skitsofrenian hoidossa
Hiltula, Jari; Uotila, Kiia (2015)
Hiltula, Jari
Uotila, Kiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää osastotunti Kanta-Hämeen keskussairaalan psykiatrian yksiköiden ammattihenkilöstöille SCIT-menetelmän käytöstä skitsofrenian hoidossa. Kanta-Hämeen keskussairaalalla ei ole ollut käytössä SCIT-menetelmää hoitomuotona skitsofrenian hoidossa. Osastotunnin avulla oli tarkoitus lisätä Kanta-Hämeen keskussairaalan psykiatrian ammattihenkilöstön sekä opinnäytetyön tekijöiden tietoutta SCIT-menetelmästä ja sen käytöstä skitsofrenian hoidossa.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin SCIT-menetelmään. Teoriapohjassa selvitimme, miten SCIT-menetelmää toteutetaan, kenelle se on kohdennettu ja ketkä sitä voivat toteuttaa. Teoriataustaan haimme tietoa SCIT-menetelmän toteutusta varten luodusta käsikirjasta, CINAHL- ja MEDIC-tietokannoista sekä manuaalisesti kirjastoista hakien hoitotieteellistä ja kasvatustieteellistä ammattikirjallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena ollut ammattihenkilöstön sekä opinnäytetyön tekijöiden tietouden lisääminen SCIT-menetelmän käytöstä skitsofrenian hoidossa toteutui osastotunnilta saadun palautteen sekä opinnäytetyön tekijöiden mielestä hyvin. Osastotunnin kohdeyleisön palautteen perusteella SCIT-menetelmän toteuttaminen Kanta-Hämeen keskussairaalan psykiatrian ammattihenkilöstön keskuudessa olisi mahdollista tietyntyyppisissä yksiköissä.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin SCIT-menetelmään. Teoriapohjassa selvitimme, miten SCIT-menetelmää toteutetaan, kenelle se on kohdennettu ja ketkä sitä voivat toteuttaa. Teoriataustaan haimme tietoa SCIT-menetelmän toteutusta varten luodusta käsikirjasta, CINAHL- ja MEDIC-tietokannoista sekä manuaalisesti kirjastoista hakien hoitotieteellistä ja kasvatustieteellistä ammattikirjallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena ollut ammattihenkilöstön sekä opinnäytetyön tekijöiden tietouden lisääminen SCIT-menetelmän käytöstä skitsofrenian hoidossa toteutui osastotunnilta saadun palautteen sekä opinnäytetyön tekijöiden mielestä hyvin. Osastotunnin kohdeyleisön palautteen perusteella SCIT-menetelmän toteuttaminen Kanta-Hämeen keskussairaalan psykiatrian ammattihenkilöstön keskuudessa olisi mahdollista tietyntyyppisissä yksiköissä.