Esihenkilöiden koulutussuunnitelma 2025–2027 : Esihenkilötyön kehittäminen tukkuliikkeessä
Heikkilä, Heini (2024)
Heikkilä, Heini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828542
Tiivistelmä
Hyvä johtaminen vaatii paljon organisaatioiden johdolta ja esihenkilöiltä. Jatkuvat muutokset, henkilöstön sitoutuminen ja motivointi ovat ajankohtaisia haasteita johtamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on kohdeorganisaation esihenkilöiden osaamisen nykytila muutosjohtamisessa, motivoinnissa ja lakisääteisten velvoitteiden hallitsemissa ja miten näitä taitoja voidaan kehittää ja lisätä koulutuksilla.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, joka toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tavoitteena oli saada tietoa, miten esihenkilöt kokevat osaamisensa nyt ja millaisilla koulutuksilla heidän osaamistansa voidaan kehittää. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kohdeorganisaatiossa toteutettua henkilöstötutkimusta vuodelta 2023 teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksesta toteutettiin laaja kysely sekä haastatteluja esihenkilöille.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin esihenkilöille koulutussuunnitelma vuosille 2025–2027, jolla pyritään parantamaan esihenkilöiden osaamista tutkituilla henkilöstöjohtamisen osa-alueilla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöillä on koulutustarpeita, jotka täyttämällä kohdeorganisaatiossa voidaan parantaa esihenkilötyön ja johtamisen tasoa sekä tasalaatuisuutta tutkituilla osa-alueilla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on kohdeorganisaation esihenkilöiden osaamisen nykytila muutosjohtamisessa, motivoinnissa ja lakisääteisten velvoitteiden hallitsemissa ja miten näitä taitoja voidaan kehittää ja lisätä koulutuksilla.
Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus, joka toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tavoitteena oli saada tietoa, miten esihenkilöt kokevat osaamisensa nyt ja millaisilla koulutuksilla heidän osaamistansa voidaan kehittää. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kohdeorganisaatiossa toteutettua henkilöstötutkimusta vuodelta 2023 teoreettisena viitekehyksenä. Tutkimuksesta toteutettiin laaja kysely sekä haastatteluja esihenkilöille.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin esihenkilöille koulutussuunnitelma vuosille 2025–2027, jolla pyritään parantamaan esihenkilöiden osaamista tutkituilla henkilöstöjohtamisen osa-alueilla.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöillä on koulutustarpeita, jotka täyttämällä kohdeorganisaatiossa voidaan parantaa esihenkilötyön ja johtamisen tasoa sekä tasalaatuisuutta tutkituilla osa-alueilla.