"Yhteistyö on valtava voimavara" - TUVA-koulutuksen opetushenkilöstön kokemus moniammatillisesta ja -alaisesta yhteistyöstä
Antila, Jaana (2024)
Antila, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828574
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) opetushenkilöstön moniammatillisesta ja – alaisesta yhteistyöstä. Opinnäytetyö sisälsi neljä tutkimuskysymystä:
1. Minkälaista moniammatillista ja -alaista yhteistyötä TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö tekee opetus- ja ohjaustyön lisäksi?
2. Miten TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö kokee roolinsa moniammatillisessa ja -alaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa?
3. Miten TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö kokee moniammatillisen ja -alaisen yhteistyön toimivuuden?
4. Mitä kokemukseen liittyviä merkityksiä TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö antaa moniammatilliselle ja -alaiselle yhteistyölle?
Opinnäytetyön kohderyhmä oli yhden ammatillisen oppilaitoksen TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö (N=15). Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön keskeisin tulos on, että tavoitteellinen moniammatillinen ja -alainen yhteistyö eri yhteistyötahojen kanssa koetaan oman työn ja opiskelijoiden asioiden hoitamisessa merkityksellisenä ja välttämättömänä. Opettajien toimenkuvat ja vastuualueet vaikuttivat yhteistyötahoihin sekä yhteistyön määrään ja tiiviyteen. Keskeisiä yhteistyötahoja olivat opiskelija ja tarvittaessa huoltaja, muu opetushenkilöstö, opiskeluhuolto, sosiaali- ja terveydenhuolto, kaupungit ja kunnat, kolmas sektori ja TE-toimistot. Pääasiallinen yhteistyön tarve syntyy, kun opiskelijan opinnot eivät etene poissaolojen vuoksi. Niiden taustalta löytyy erilaisia syitä: ahdistuneisuutta ja pelkotiloja, masentunutta mielialaa, perheen ja huoltajien vaikeuksia, elämänhallinnan haasteita, oppimisen vaikeuksia tai päihteiden käyttöä. Opetushenkilöstö kokee roolinsa eri hallinnonalojen yhteistyössä tärkeäksi. Suhteessa opiskelijoihin opettajat pitivät tärkeänä, että opiskelijat tuntevat heidät ja kokevat heidät turvallisina aikuisina. Vastuuopettajan rooli oli keskeinen. Yhteistyön toimivuuden suhteen aineistosta nousi viisi yhteistyötahoa, joiden kanssa yhteistyö toimi tai siinä oli kehitettävää. Yhteistyöllä koettiin olevan monenlaista merkitystä opetushenkilöstön ja opiskelijan hyvinvointiin.
1. Minkälaista moniammatillista ja -alaista yhteistyötä TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö tekee opetus- ja ohjaustyön lisäksi?
2. Miten TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö kokee roolinsa moniammatillisessa ja -alaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa?
3. Miten TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö kokee moniammatillisen ja -alaisen yhteistyön toimivuuden?
4. Mitä kokemukseen liittyviä merkityksiä TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö antaa moniammatilliselle ja -alaiselle yhteistyölle?
Opinnäytetyön kohderyhmä oli yhden ammatillisen oppilaitoksen TUVA-koulutuksen opetushenkilöstö (N=15). Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön keskeisin tulos on, että tavoitteellinen moniammatillinen ja -alainen yhteistyö eri yhteistyötahojen kanssa koetaan oman työn ja opiskelijoiden asioiden hoitamisessa merkityksellisenä ja välttämättömänä. Opettajien toimenkuvat ja vastuualueet vaikuttivat yhteistyötahoihin sekä yhteistyön määrään ja tiiviyteen. Keskeisiä yhteistyötahoja olivat opiskelija ja tarvittaessa huoltaja, muu opetushenkilöstö, opiskeluhuolto, sosiaali- ja terveydenhuolto, kaupungit ja kunnat, kolmas sektori ja TE-toimistot. Pääasiallinen yhteistyön tarve syntyy, kun opiskelijan opinnot eivät etene poissaolojen vuoksi. Niiden taustalta löytyy erilaisia syitä: ahdistuneisuutta ja pelkotiloja, masentunutta mielialaa, perheen ja huoltajien vaikeuksia, elämänhallinnan haasteita, oppimisen vaikeuksia tai päihteiden käyttöä. Opetushenkilöstö kokee roolinsa eri hallinnonalojen yhteistyössä tärkeäksi. Suhteessa opiskelijoihin opettajat pitivät tärkeänä, että opiskelijat tuntevat heidät ja kokevat heidät turvallisina aikuisina. Vastuuopettajan rooli oli keskeinen. Yhteistyön toimivuuden suhteen aineistosta nousi viisi yhteistyötahoa, joiden kanssa yhteistyö toimi tai siinä oli kehitettävää. Yhteistyöllä koettiin olevan monenlaista merkitystä opetushenkilöstön ja opiskelijan hyvinvointiin.